HEKTISK: De fleste verftene har mer enn nok å gjøre om dagen og vil få rekordresultater i 2009 og bra 2010-resultat. men så må det fylles opp med nye skipskontrakter for å bevare kompetansen. (Bilde: Tore Stensvold)

Ser ikke helsvart på framtida

  • Industri

ÅLESUND: Årets Verftskonferanse i Ålesund trakk hele 370 deltakere. Det er ny rekord i det som mange snakker om som krisetider.

– Det er ingen krise nå. Vi jobber mer enn noensinne, sier styreleder i bransjeforeningen Maritim i Norsk Industri, Kjersti Kleven. Det er høyere aktivitet nå enn noen gang tidligere. Skipene som ble bestilt under boomen bygges nå.

– Vi går riktig nok tøffere tider i møte. For hver dag som går, tømmes ordrebøkene. Vi må derfor ut og hente nye kontrakter, påpeker Kleven, som også er styreleder i Kleven Maritime.

Hun er ikke pessimist etter Verftskonferansen.

Kjersti Kleven, styreleder i Kleven Maritime og Norsk Industri Maritim bransjegruppe
TILPASSING: Det kommer til å bli en kapasitetstilpassing i verftsnæringen. Utfordringen er å bevare kompetanse og flest mulig av de ansatte i nedgagstiden, mener Kjersti Kleven, styrelder i Kleven Maritime og Norsk Industris maritime bransjegruppe. Tore Stensvold

Prosjekter kommer

– Alle jobber med konkrete prosjekter. Men det er ingen tvil om at vi alle vil få lavere aktivitet og må tilpasse kapasiteten, sier Kleven. Hun tror utfordringen blir å beholde kompetansen og holde sysselsettingen oppe i størst mulig grad. De første som ryker ut er innleide, både personer og selskaper. Mange av dem er utlendinger.

Sjeføkonom Nicolai Hansteen i Lorentzen & Stemoco mener at det er muligheter for dem som kan tilpasse seg.

Han mener at nye miljøkrav og nye kundegrupper som blant annet kompliserte offshoreoppdrag og installasjon av vindturbiner offshore, kan være slike.

Venter på oljeselskapene

Administrerende direktør Karl-Johan bakken i Farstad Shipping lover ingen snarlig hjelp til verftene. Han vet ikke når neste kontrahering vil skje.

– Vi eksistere ikke for å kontrahere. Det gjør vi når vi har grunnlag for det, sier Bakken.

Ettersom olje- og gassutvinning blir mer krevende på grunn av havdyp eller kompliserte brønner og subseakonstruksjoner, blir det satt nye krav til skip og tjenester.

Administrerende direktør Karl-Johan Bakken, Farstad Shipping
INGEN ALMISSSER: Administrerende direktør Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping skuffet verftene med å si at rederiet ikke eksisterer for å kontrahere. Tore Stensvold

Pusher teknologien

Det er da Farstad ser muligheter og vurderer kontrahering. Men det blir ikke hyllevare. Rederiet vil være helt i toppen og pushe teknologiutviklingen med nye skip.

– Skal vi bygge nye spesialskip, ser vi på hvor vi kan få bygget dem, og vurderer en kombinasjon av pris, miljø og leveringssikkerhet, sier Bakken.

– Oljeprisen avgjør. Når den øker nok og balansen i markedet utvikler seg i riktig retning, vil kontraheringene begynne igjen, sier Bakken.