Viking Prince har en dødvekt på 6 500 tonn, er 90 meter langt og 21 meter bredt. (Bilde: Harald M. Valderhaug)

EIDESVIK OFFSHORE

Sendt rett ut i kontrakt med Lundin

Eidesvik Offshore fikk overlevert Viking Prince til riktig tid.

Viking Prince er utstyrt med dual fuel LNG-motorer fra Wärtsilä.

Dette er det fjerde LNG-drevne offshoreskipet til Eidesvik. 

Viking Prince vil fra leveringstidspunktet gå inn i den eksisterende kontrakten Eidesvik har med Lundin for Viking Athene.

Miljøalvor

Viking Prince er bygget ved Kleven Maritimes verft i Ulsteinvik.  

- Vi er svært glade for å kunne overlevere dette avanserte, miljøvennlige fartøyet til et rederi som tar miljø på høyeste alvor, sier konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven Maritime.  

Stor plass

Viking Prince er 90 meter langt, 21 meter bredt og har et dekksareal på 1.050 m2. Det er på hele 6.500 dødvekttonn.

På grunn av dual fuel-motorene, får skipet svært lave NOx-, SOx- og partikkelutslipp og ca. 20-25 prosent lavere CO2-utslipp.

Eidesvik Offshore og Kleven Maritime var sammen pionerer ved bygging av verdens første gassdrevne supplybåt, Viking Energy, i 2003.

Flere gasskip

Kleven Maritime hevder at det er ledende på LNG-skip i Norge med seks fartøy levert, og to nye i ordreboka.

Det neste LNG-fartøyet fra Kleven Verft blir søsterskipet til Viking Prince, som skal leveres i september i år. I tillegg skal verftet bygge et LNG-drevet fartøy til et annet rederi, med levering i desember.

Les også:

Dette bilskipet går på solkraft 

Skal lage bedre skipsmotorer

Statoil: – Rør og LNG er like dyrt

Bakterier skader propeller og maskiner