KJØPT OPP: Lyst på en sebrastripet sittesekk? Den tradisjonsrike Sacco-sekken er ikke lenger i stallen til Ekornes. De nye eierne vil distribuere sekken til forhandlere over hele landet. (Bilde: Ekornes)

Sacco-sekken gjør comeback

  • Industri

Ekornes har solgt produktrettighetene til den tradisjonsrike Sacco-sekken. Nå skal lokalene i stedet brukes til å produsere gelémadrasser til Europa.

– Dette er en vemodig avgjørelse for oss. Sacco har vært og er et veldig godt produkt, som mange har gode minner fra i oppveksten. Samtidig er vi veldig glade for at noen i Norge ville overta og drive Sacco som produkt, sier administrerende direktør Selma Kolsrud ved Ekornes Fetsund AS.

Fabrikken rydder nå plass til økt produksjon av Svane-madrasser. Å bygge et nytt fabrikklokale lot seg ikke forsvare av Sacco-omsetningen.





Satser friskt

Det nyetablerte selskapet Sacco of Norway AS har kjøpt alle produktrettighetene knyttet til produktmerket Sacco. Fram mot 16. mai skal produksjonen gradvis flyttes fra Ekornes' fabrikk i Fetsund til tekstilprodusenten Innvik Sellgrens leide produksjonslokaler i Stryn.

Sacco of Norways toppsjef, som også er økonomisjef i Innvik Sellgren, har store planer for den lubne sittesekken.

– Vi skal etablere en omsetning på mellom 30 000 og 50 000 sekker i løpet av en toårsperiode. Vi mener også at produktet har potensial utover det norske markedet. Det er bare å se noen år tilbake, da var Sacco-sekken et populært produkt i Sverige, sier Bjørn Aage Haugen.

Salget av sittesekken har gått tilbake de siste årene og ligger nå på under 10 000 sekker i året. Det er kommet billigere kopier på markedet. Samtidig har sekkene vært lite markedsført og kun vært solgt via Ekornes' distribusjonssystem, som er basert på selektiv distribusjon.

Flere forretninger

Nå vil Sacco of Norway friske opp imaget til sittesekken og gjøre den mer tilgjengelig i vanlige forretninger.

– Vi har gjort distribusjonssonderinger, så vi vet at vi har et stort potensial. Nesten alle butikker vi har vært i kontakt med har vært helt klare på at dette vil de ha, sier Haugen.





Hemmelig pris

Haugen vil ikke utdype hvilke butikkjeder som er aktuelle, men presiserer at dagens forhandlere også skal selge Sacco-sekken i framtiden. Verken Ekornes eller Sacco of Norway vil si hva produktrettighetene til Sacco er verdt.