LØFT: Konstruksjonsfartøyet med MT6022 design fra MArin Teknikk skal bygges ved Kleven Verft for Rem Offshore. Skipet blir 108 meter langt, 22 meter bredt og lugarplass til 110. Skipet utstyres med en kran som kan løfte 250 tonn og senke ned til 650 meters dyp, eller 135 tonn på 3000 meters dyp. (Bilde: Harald M. Valderhaug)

Rem bestiller konstruksjonsfartøy

Kleven Maritime skal bygge et subsea støtte- og konstruksjonsfartøyet for Rem Offshore.

Dette blir ett av de største verftet har bygget.

Fartøyet er konstruert av Marin Teknikk og har betegnelsen MT6022.  Det blir 108 meter langt, 22 meter bredt og lugarplass til 110. 

Kraftkran

Skipet utstyres med en kran som kan løfte 250 tonn og senke ned til 650 meters dyp, eller 135 tonn på 3000 meters dyp.

Kontrakten er på 550 millioner kroner. Levering blir i juni 2013.

Kleven Maritime har til nå levert 12 fartøy til Rem Offshore, og har et LNG-drevet fartøy under bygging som skal levers til Rem i desember i år.

– Kleven Maritime og Rem har hatt et svært godt samarbeid over mange år, og vi tar det som en stor tillitserklæring at Rem igjen kontraherer hos oss, seier Ståle Rasmussen, konsernsjef i Kleven Maritime.

Rederiros

Rem Offshore er svært fornøyd med Rem Forza, et skip av samme type som nå er bestilt.

– At vi kontraherer nå viser at vi tror på markedet. Etterspørselen etter denne type fartøy trur vi vil være god framover. Vi har gode erfaringer med ‘Rem Forza’, som ble  overlevert fra Kleven Verft til Rem i august 2008,  sier reder Åge Remøy.