NEDBØYING: Figuren viser en nedbøying på rundt 11 mm i to relativt horisontale partier hvor avstanden mellom støttene er stor. Figuren viser også en utbøying av ripa.ILL: DNV (Bilde: DNV)
TEAM: Harald Rove (til venstre) og Torfinn Hørte har vært med i et team på ti personer hos DNV som har utført arbeidet med styrkeanalysen. (Bilde: Knut Strøm)
ANALYSE: DNV har foretatt analyse på Osebergskipet med bruk av moderne 3D konstruksjonsverktøy for offshoreinstallasjoner.FOTO: HARALD BRÅTHEN/DNV (Bilde: HARALD BRÅTHEN/DNV)

Osebergskipet kan flyttes

  • Industri

Det er planer om å flytte vikingskipsfunnene fra Vikingskipshuset på Bygdøy til et nytt kulturhistorisk museum i Bjørvika.

Det norske Veritas har utført analyser av Osebergskipet som viser at skipene tåler å flyttes. For å hindre at skipet svekkes ytterligere, bør det støttes opp bedre enn slik det står i dag.

3D-modell

For å utføre styrkeanalysene ble skipet skannet med spesialutstyr for å lage en digital 3D modell av skipet.

– Da fikk vi det underlaget vi trengte for å komme fram til en datamodell som vi kunne bruke videre, sier Harald Rove i DNV.

Modellen ble overt til DNVs eget daksystem Euclid, som igjen er koplet til beregningsverktøyet Sesam.

Laget for stålskip

Dette styrkebergningsprogramet er utviklet av DNV for skip og stålkonstruksjoner, og er mye brukt for kontrollberegninger av offshorekonstruksjoner.

Oppgaven ble forenklet ved at bare den ene halvdelen (styrbord) av skipet ble modellert og analysert i Sesam.

– Så var neste spørsmål om hva slags styrke vi hadde på eika som er brukt. Skipet har tolv 25 mm tykke bordganger i eik som er hogd ut med øks, forteller Torfinn Hørte.





Testet eika

For flere år siden ble det att prøver av bordganger nærmest kjølen for dendrokronologi,en metode for datering av huggåret for tømmer. DNV teste prøvene for å finne styrken til eika. DNV tok i alt 50 bøyeprøver.

Det beste materialet viste en styrke på langs av fibrene på 40 megapascal (MPa). Det er rundt 30 prosent av styrken til ny eik.

Skroget ble kategorisert i fire kategorier der 0 er best og 3 dårligst.

– Kategori 3 representer gjennomgående sprekker.. Det er for øvrig bordgangene som holder skipet sammen. Spantene er i dag nesten ikke festet til bordgangene og representer bare en vekt. Vekten på skipet er beregnet til litt under fem tonn, forklarer Hørte.





Må ha bedre støtte

I dag hviler skipet langs hele kjølen og 11 støtter på hver side under bordgangene. For å verifisere at de hadde gjort riktig modelleringsarbeid, ble skipet jekket opp noen millimeter på fire av støttene, og deretter måle belastningene i skroget.

– Resultatet var at målingene viste bra samsvar med våre beregninger på modellen, forteller Hørte.

Beregningene viser at skipet bør støttes opp bedre for å ha større sikkerhetsmargin mot nye brudd. Resultatene viser at de kan bruke modellen når skipet skal flyttes. Hørte og Rove mener at det er mulig å lage en transportramme som gir mindre belastning på skipet enn de belastningene skipet står med i dag.

– Det vil gi øke sikkerhetsmarginen mot nye brudd og redusere sannsynligheten for at eventuelt disse bruddene utvikler seg til større deler av skipet, sier de.