OPPRETTHOLDES: Støtten til bygging av skip og flytende innretninger til havs økes med 10 milliarder kroenr gjennom GIEK. Kravet til norsk andel av prosjekter er redusert fra 50 til 30 prosent. (Bilde: Kleven Maritime)

Opprettholder verftsstøtten

  • Industri

– Verftspakken i vår var viktig for å hjelpe norsk verftsindustri gjennom etterdønningene av de internasjonale finanskrisen. Ordreinngangen har tatt seg opp så langt i år. Det er gledelig for mange verft, men det er fortsatt mange verft som sliter. sier nærings- og handelsminister Trond Giske i en pressemelding.

Uten oppdrag

Hittil i år er det bestilt 26 skip til en verdi av 11,2 milliarder kroner ved norske skipsverft. Selv om ordreinngangen er god medfører de lave kontraheringene av nye skip i 2008 og 2009 at 13 norske verft står uten nye oppdrag i år.

– Verft og maritime leverandørbedrifter er spydspisser for utviklingen av norsk kompetanse og teknologi. Vi viderefører verftspakken for å bidra til at Norge holder posisjonen som internasjonalt ledende maritim- og offshoreleverandør med tusenvis av arbeidsplasser, sier Giske.

Mer til GIEK

Den foreslåtte rammen for GIEK er økt med 10 milliarder kroner til 120 milliarder kroner. NOx-fondet videreføres for en ny periode.

Regjeringen forslår også å opprettholde støtten i SIVA for å opprette fem industriinkubatorer knyttet til de maritime næringene.