SPESIALFARTØY: Katamaranen fra Måløy verft gjør 26 knop, men kan senkes ned for å bli mer stabil og legge til havvindmøller i røff sjø. (Bilde: Måløy Verft)

Nytt fartøy for havvind

  • Industri

Neste uke begynner byggingen av et nytt spesialfartøy beregnet på vindparker til havs ved Måløy verft.

Fartøyet er en nedsenkbar katamaran som skal fungere som forsynings- og serviceskip i røff sjø langt til havs.

Båten gjør 26 knop til og fra møllene, men under arbeid senkes den ned. Den kan dermed operere i høyere bølger enn de fartøyene som finnes i dag, ifølge verftet.

Easy Form AS i Måløy lager deler i komposittmaterialer til blant annet skip. De leverer også skroget til den nye katamaranen fra Måløy verft.
Båten gjør 26 knop til og fra møllene, men under arbeid senkes den ned. Den kan dermed operere i høyere bølger enn de fartøyene som finnes i dag, ifølge verftet. EASY FORM: Her lages deler i komposittmaterialer til blant annet skip. Easy Form i Måløy skal levere skroget til den nye katamaranen. Kjetil Malkenes Hovland

– Dette er stas

Fartøyet har vært planlagt en tid. Nå gleder ledelsen ved verftet seg til å sette i gang produksjonen av båten de kaller en «S-Cat semi nedsenkbar katamaran».

– Vi syns dette er stas, sier daglig leder Evald Bortne ved Måløy verft til Teknisk Ukeblad.

– Hva er nytt med dette fartøyet i forhold til andre?

– Det er kombinasjonen. Du kjører en vanlig katamaran i transittmodus, og når du kommer ut så senker du den ned. Vi har noen tanker som vi fyller med sjø, og fartøyet får opptil 70 prosent reduksjoner i bevegelsene, slik at man kan legge inntil ved møllene.

Stadt Towing Tank
Ferdig høsten 2010STADT TOWING TANK: Her er den nesten 200 meter lange testtanken hvor næringslivet i Måløy tester ut sine prototyper. Kjetil Malkenes Hovland

Ferdig høsten 2010

Fartøyet blir 27 meter langt og 9,6 meter bredt. Det kan laste ti tonn og har plass til 24 passasjerer. Bare ett fartøy skal bygges i første omgang, men FOB Shipping i Bergen som kjøper båten har opsjon på ytterligere tre fartøyer. Katamaranen skal være ferdig i oktober 2010, ifølge en pressemelding.

Fartøyet er tegnet av skipskonstruktør Ola Lilloe-Olsen. Flere prototyper er testet hos Stadt Towing Tank, et nesten 200 meter testbasseng. I samme industribygg som testtanken ligger også bedriften EasyForm AS, hvor skrogene til fartøyet skal freses. Båten bygges og utrustes hos Måløy verft. Alle bedriftene tilhører den såkalte Teknopollen-klyngen i Måløy på kysten av Sogn og Fjordane.

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet om forsøket på å utvikle en leverandørindustri langs kysten av Sogn og Fjordane: Les saken her