LITEN OG LETT: Bourbon Dolphin hadde 1.800 meter kjetting på kroken, og ble utsatt for større krefter enn den var konstruert for. (Bilde: Illustrasjon, Simen Håkonsen / TU)
Ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin ved kai, Ulstein verft 2006. Bourbon Orca med det nye X-Bow-designet ligger bak. Torsdag 12. april 2007 kantret skipet og ble liggende med bunnen i været. Søndag 15. april sank skipet. Åtte personer omkom. Fartøyet jobbet med å dra opp ankrene til Transocean Rather da ulykke inntraff. (Bilde: Bourbon Offshore Norway)

Nye regler etter Bourbon-ulykke

  • Industri

Det er IMOs underkomité for stabilitet, lastelinje og sikkerhet på fiskefartøy (SLF) som følger Norges forslag om blant annet nye stabilitetskriterier.

Det norske forslaget komemr på bakgrunn av rapporten fra undersøkelseskommisjonen.

Bedre stabilitet

Det betyr at IMO skal utvikle globale stabilitetskriterier for fartøy engasjert i tauing og ankerhåndteringsoperasjoner, slik at skipsspesifikke operasjonelle retningslinjer for disse fartøyene kan utarbeides.

Bedre opplæring

Ulykken der Bourbon Dolphin kantret under ankerhåndtering utenfor Shetland 12. april 2007, har allerede ført til nye retningslinjer for opplæring av offiserer på fartøy som er engasjert i ankerhåndteringsoperasjoner i den reviderte STCW-konvensjonen.

Dette var også etter forslag fra Norge, som en del av oppfølgingen etter Bourbon Dolphin-ulykken.

Åtte personer omkom under Bourbon Dolphin-ulykken.

Mangler ved regler

Undersøkelseskommisjonen etter ulykken avdekket at fartøy som håndterer stadig tyngre slepe- og løfteoperasjoner ikke er tilstrekkelig dekket i eksisterende regelverk.

Det er komplisert å fastslå hvor store krefter som virker på et fartøy under slike operasjoner, skriver Sjøfartsdirektoratet. Fartøyspesifikke operasjonelle begrensninger vil øke sikkerheten på denne typen fartøy betraktelig, melder direktoratet.

Sammensatt ulykke

Flere årsaker spilte sammen og forårsaket ulykken. Blant annet ble Bourbon Dolphin satt til å håndtere tyngre kjettinger og utsatt for krefter skipet ikke var dimensjonert for. Det kom fram at bedre planlegging og bruk av større eller flere fartøy samt bedre stabilitet er nødvendig for denne type operasjoner.

Les også og se video: Ingen klar skyld i forlis