LØFTES OPP: ASV-skroget testes i Tyrkia. Her er skipet i 30 knop utenfor Antalya. (Bilde: ESI)
KLAFF: Slik ser ASV-båten ut under. Luftlommen fylles med vifte i forkant. En klaff i bakkant holder lufta under skroget. Litt lekkasje vil det være ved klaffen samt ved grov sjø. (Bilde: ESI)
MER Å GI: Teknisk sjef Tor Kolbjørn Livgård i ESI jobber med finjusteringer av ASV-teknikken. (Bilde: Tore Stensvold)
UTSTYR: Testbåten er stappet full av apparater og sensorer for å teste og verifisere. Båten er langt fra optimal med alt ekstrautstyret om bord. (Bilde: ESI)
KONSEPT: ESI har tegnet en luksusyacht, men selger gjerne skrog og teknikkpakker til dem som vil betale og bruke konseptet på egne merkevarer. (Bilde: ESI)

Ny norsk skrogteknologi engasjerer

  • Industri

Det lille, norske skipsteknologiselskapet Effect Ships International as (ESI) har internasjonale beilere på døra.

I forrige uke fikk selskapet innovasjonsprisen på den store båtmessen Düsseldorf Boat Show 2011. Dette ses på som bransjens Oscar-pris.

Selskapet har patentert skrog med luftlommer under. Det kan redusere drivstofforbruket med mellom 30 og 50 prosent, avhengig av båt, skipstype og størrelse.





USA-Italia

– Innovasjonsprisen har skapt enda større interesse enn vi allerede hadde, sier administrerende direktør Ulf Tudem i ESI til Teknisk Ukeblad.

Han kan ikke oppgi navn på interessentene, men avslører at både italienske og amerikanske kjente båtprodusenter vil samarbeide.

Det kan bety at ESI designer skrog og leverer teknologien for luftputer, men at produsenten beholder sine merkevarer og lager øvrig eksteriør og interiør.

– De vil markedsføre båtene med sine enge merkevarer, sier Tudem.





Direktør Ulf Tudem i Effect Ships International (ESI) med taket fullt av modellskrog som er testet i Sverige. Selskapet har patent på Air Cushion Vessel. Stena var en av mange potensielle partnere som fikk utførlig informasjon om teknologien i 2002 og de påfølgende tida. I 2008 søker Stena selv om patent på så å si samme teknikk. Glemt er Non Disclosure-avtalen de undertegnet i november 2002 med ESI.
BEVIST: En rekke forsøk med modeller er gjort for å verifiserer luftputeteknikken. Direktør Ulf Tudem i Effect Ships International (ESI) med et knippe i taket på kontoret. Tore Stensvold

Ti år med FoU

ESI har jobbet med luftputeskrog i snart ti år. I 2002 tok selskapet patent på det som ble kalt “Air Lifted Vessel” – seinere Air Supported Vessels – ASV.

ESI har det siste året kjørt fullskalatester på et 65 fot langt og 5,4 meter bredt ettskrogsfartøy i Tyrkia.

– Testbåten er ikke optimal som kommersielt fartøy, men er utmerket for å utprøve teknikken. En ferdig båt for privatmarkedet vil oppnå enda bedre resultater, mener teknisk sjef Tor Kolbjørn Livgård.





Strid

ESI og svenske Stena-konsernet er i konflikt om patenter. ESI fikk i 2002 patent. Likevel leverte Stena in søknad om patent på så å si den samme tekniske ni 2009. ESI har protestert.

Stena jobber med et konsept for store tankskip med luftputer, Stena Air Max. Ulf Tudem hevder de stjal ideen etter å ha blitt vist det samme i 2002 da ESI inviterte til samarbeid.

Saken er ikke avgjort ennå, til tross for noe møteaktivitet i fjor.

LYSTBÅT: Flere båtprodusenter er interessert i å bygge båter med ASV-teknikken. Slik kan en første 65-fots båt med luftlomme se ut.
LYSTBPT: Flere båtprodusenter er interessert i å bygge båter med ASV-teknikken. Slik kan en første 65-fots båt med luftlomme se ut. ESI