INDUSTRI

Ny generasjon rensesystem godkjent

FØRSTE GENERASJON: Oceansaver Ballast Water Management System Mark I består i hovedsak av filter, kavitasjonsenhet, elektrodialyseenhet og nitrogenmettingsenhet.
FØRSTE GENERASJON: Oceansaver Ballast Water Management System Mark I består i hovedsak av filter, kavitasjonsenhet, elektrodialyseenhet og nitrogenmettingsenhet. Bilde: OceanSaver
Tore Stensvold
3. jan. 2012 - 16:12

OceanSaver har fått DNVs typegodkjenning av Mark II BWT-system (ballast water treatment).

Den nye generasjonen ballastvannsystem bruker enda mindre energi, krever mindre rørinstallasjonsarbeider og filtrerer enda et hakk bedre enn Mark I, ifølge OceanSaver.

Les også: Første kontrakt for ny generasjon

Nytt marked

Det norske selskapet, som har hovedkontor i Drammen, har vært i front med utvikling av rennesystemer for ballastvann på store skip.

Med den nye generasjonen Mark II, er OceanSaver i ferd med å sikte seg inn mot segmentet for middels store skip. Dermed tar de opp konkurransen med norske Optimarin og utfordrer også norskbaserte Wilhelmsen Ship Equipments rennesystemer.

Les også: Prisdryss i Trondheim

Venter på IMO

FNs internasjonale skipsfartsorganisasjon IMO har vedtatt regler som setter krav til rensing av ballastvann på skip, IMO Ballast Water Management Convention. Avtalen ble inngått i 2004 men er foreløpig ikke ratifisert av nok antall land til at den er trådt i kraft.

Konvensjonen vil imidlertid kreve at alt ballastvann på alle skip over en viss størrelse renses. Det skal sørge for at levende organismer drepes for å unngå spredning av arter til nye farvann.

Les også: Får godkjent ballastvannsystem

BILSKIP: Første fullskala OceanSaver BWT er montert og i drift på Höegh Trove.
BILSKIP: Første fullskala OceanSaver BWT er montert og i drift på Höegh Trove. FOTO: Höegh Höegh

Vekstmarked

Det vil åpne et stort marked, ikke bare for nye skip, men også for eldre etter en overgangsperiode. Forutseende redere bestiller nye skip med BWT-system allerede nå.

OceanSaver begynte utviklingen av sitt system i 2003. En sideeffekt av systemet er at den hindrer rustdannelse i tankene. DNV er godkjent utsteder av typegodkjenningssertifikat på vegne av norske myndigheter.

Les også: Renser mer ballastvann

Korea-kontrakt

I desember fikk OceanSaver gjennombrudd på markedet i Korea med leveranser til en Suezmax-tanker.

BWT-anlegget av typen Mark I fra OceanSaver til 159.000-tonneren Ottoman Integrity, skal ha en kapasitet på 2 x 2.500 m³/h.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

I august ble det første fullskala ballstvannrensesystemet tatt i bruk på Höegh Trove, et bilskip i flåten til Höegh Autoliners. Höegh har vært med og finansiert og støttet utviklingen av OceanSaver.

OceanSaver: Klare til å selge

Lederskifte

OceanSaver ansatte i november Houtan Houshangi som fungerende toppsjef etter Stein Foss. Sistnevnte var med å starte OceanSaver i 2003.

Ifølge en pressemelding fra OceanSaver, skal Houtan Houshangi bidra til å få OceanSaver over fra en fas med fokus på produktutvikling til mer industrialisering for et globalt marked.

BW Venture og Investinor er største eiere i OceanSaver.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.