TILPASSINGSDYKTIG: Salgssjef for Nord-Europa, Arnstein Stavnheim i Wilhelmsen Ships Equipment og reaktoren i ballstvannsanlegget i UBWS. (Bilde: Tore Stensvold)

Ny ballastvannsordre

  • Industri

Unitor BWS:

Unitor Ballast Water Treatment System (UBWTS) er basert på behandling av inntaksvannet i en kombinasjon av fire teknikker.

I hovedsak består prosessen av kavitasjon, sterilisering og fysisk separasjon. I tillegg blir noe av vannet tilført ozon.

Hvorfor krav til ballastvann?

  • Ballastvann er en av de viktigste årsakene til at fremmede arter introduseres i fremmede omgivelser.
  • Det er en alvorlig trussel for det biologiske mangfoldet i verdenshavene og sjøene.
  • Bare langs våre kyster er det påvist rundt 80 nye arter av plankton, tang og tare og marine dyr de siste 20 årene.
  • Oppblomstringen av den giftige Chatonellaalgen i Skagerrak og på Sørlandet i 2001 som drepte masse fisk i oppdrettsanlegg, var en introdusert art fra Stillehavet.

For bare noen uker siden ble Unitor Ballast Water Treatment System (Unitor BWTS) godkjent og tilfredsstiller dermed de strenge IMO-kravene til rensing av ballastvann.

Nå melder Wilhelmsen Ships Equipment (WSE) om kontrakt på levering av fire systemer til et japansk verft.

Norske skip

Ballastvannssystemene skal brukes om bord på fire skip under bygging for Gearbulk Shipowning Ltd, under prosjektledelse av Kristian Gerhard Jebsen.

Unitor Ballast Water Treatment System (Unitor BWTS) fra Wilhelmsen Ship Equipment kan leveres med kapasiteter fra 150 til 4.000 kubikkmeter i timen. Vannet renses på vei inn i ballasttankene med en kombinasjon av kavitasjon, sterilisering og fysisk separasjon.
Ballastvannssystemene skal brukes om bord på fire skip under bygging for Gearbulk Shipowning Ltd, under prosjektledelse av Kristian Gerhard Jebsen. KOMPAKT: Unitor Ballast Water Treatment System (Unitor BWTS) fra Wilhelmsen Ship Equipment kan leveres med kapasiteter fra 150 til 4.000 kubikkmeter i timen. Vannet renses på vei inn i ballasttankene med en kombinasjon av kavitasjon, sterilisering og fysisk separasjon. WW

Hvert av skipene skal ha systemet koblet til to ballastvannspumper med samlet kapasitet på 750 m3 i timen. To av skipene skal leveres i 2012 og to til i 2013.

Flere kontrakter

Wilhelmsen Ships Equipment har nå fått kontrakter for levering av 12 Unitor Ballast Water Treatment Systems. Systemet behandler ballastvannet på vei inn i tankene og bruker lite energi og tar opp lite plass, ifølge WSE.

Kjerneteknologien i Unitor BWS er utviklet av Sør-Afrikanske Resource Ballast Technology. Systemet er typegodkjent av South African Maritime Safety Authority (SAMSA).

IMO-vedtak

Snart blir alle skip pålagt å installere systemer som tar livet alle organismer i ballastvannet. Forbudet skal hindre spredning av organismer som kan forstyrre den naturlige balansen i marint liv.

FNs internasjonale skipsfartsorganisasjonens (IMO) fastsatte en konvensjon om håndtering av ballastvann i 2004.

Avtalen må ratifiseres av så mange land at de til sammen representerer 35 prosent av verdensflåten. Det mangler noen få land. Målet er at alle skip fra og med 2016 skal ha ballastvannsystemer.