Porøsitet: Dette er en 3D avbildning av porøsiteten i aluminium støpegods med røntgen mikrotomografi. Kontroll av porøsitet er en viktig FoU-utfordring for bil- og stykkstøpeindustrien, og blir et hovedtema i NADIA og FREMSTØT. (Bilde: Sintef)
Alcoa på Lista leverer bildeler i lettmetall. (Bilde: arkiv)
SUPER RALLY GT: Ford viste på bilutstillingen i Detroit en skikkelig oppdolla versjon av gamle Mondeo. (Bilde: Ford)
Nye Focus er ifølge EuroNCAP den første og hittil eneste bil som har vist 100 prosent beskyttelse for barn i bil, bevist med testdukker tilsvarende barn på 18 og 36 måneders alder. Ingen andre bilmodeller har til nå oppnådd denne karakteristikken. Poengsummen for nye Focus ble 35,46. (Bilde: FORD)
LEKKER? Mustang i solnedgang i California. Sikkert like stilig om du fotograferer den et sted på Vestlandet. Godt avstivet og vinterisolert, med et monstrum av en V8-er i nesa. Godkjent i USA etter utslippebestemmelsene i ULEV II. (Bilde: Ford)
MIX: SAV er en slags krysning mellom Galaxy og Mondeo og utforsker fremtidige muligheter for enda større allsidighet og spredning i sentrum av selskapets familiebilserier. (Bilde: FORD)

Norske materialhjelp til bilindustrien

  • Industri

EUs forskningsprosjekt ”Nadia” skal videreutvikle stykkstøpeteknologien for å øke bruken av lettmetaller som aluminium og magnesium i bilindustrien.

Norske støpeeksperter er sentrale i prosjektet.

– Vi skal utvikle slankere og lettere komponenter til framtidens biler gjennom bruk av nye materialer og ved å optimalisere støpeprosessen og bildelenes design, sier forskningsleder Øyvind Nielsen ved SINTEF Materialer og kjemi.

Han mener det er en anerkjennelse at den internasjonale bilindustrien ønsker å samarbeide med norske støpeeksperter.





Mer miljøvennlig

Aluminium og magnesium har lav vekt i forhold til stål og jern - en klar fordel i biler med tanke på miljøkrav og CO 2-utslipp.

– Lykkes vi med å redusere variasjonsbredden i støpeprosessene og forbedre støpegodsets egenskaper, kan neste generasjon stykkstøpt lettmetall tilbys i et mye større marked enn i dag, sier forskningsleder Nielsen.









110 millioner kroner

24 aktører fra sju nasjoner har gått sammen om å videreutvikle stykkstøpeteknologien.

”Nadia” er et fireårig prosjekt med et totalbudsjett på 14 millioner Euro, eller rundt 110 millioner kroner.

Nielsen mener at prosjektet kan bli viktig for norsk industri.

– Dersom bruken av bildeler i aluminium for eksempel dobles, vil det bety enormt for aluminiumsindustrien, sier han.





Norsk milepæl

Her hjemme har SINTEF fått Norges forskningsråd og 11 norske støperibedrifter med på prosjektet ”Fremstøt – Fremtidens støperiteknologi”, som skal løpe parallelt med ”Nadia”.

– ”Fremstøt” vil fungere som et norsk mottakerapparat for kunnskapen fra ”Nadia”, sier Nielsen.

Forskningsrådets NorLight-prosjekt har bidratt til å gjøre det norske miljøet kvalifisert til prosjektet. Resultatene fra dette prosjektet skal presenteres på Lettmetall 2006 på Grand Hotell i Oslo 17. oktober.