MILJØVENNLIG: Slik ser det LNG-elektriske framdriftssystemet ut. (Bilde: STADT)

Norsk teknologi til verdens største skipsverft

  • Industri

– Dette representerer et gjennombrudd for den nye teknologien, jubler direktør Hallvard Slettevoll.

Miljøsatsing

Avtalen kommer i kjølvannet av SHIs samarbeid med koreanske miljømyndigheter for å få tak i en mer bærekraftig framdriftsteknologi for skipene sine. Håpet deres er å bytte fra olje til gass, noe som kan redusere CO2 og NOx-utslipp.

Mindre drivstoff

Det er altså derfor SHI nå kjøper No-Loss drivsystemet fra Stadt. Systemet innebærer at kraftproduksjonen blir separert fra propellsystemet, noe som betyr at gassmotorene får gå med jevn belastning uavhengig av hvor mye kraft man tar ut av den elektrisk driftede propellen.

Resultatet er blant annet høyere virkningsgrad og bedre drivstofføkonomi – noe som gir mer miljøvennlige skip.

Lite støy

I tillegg er det nye systemet fullstendig støyfritt, både når det gjelder elektromagnetisk stråling, akustisk støy og vibrasjoner. Dette er en fordel for seismikk-, fiske- og militærfartøy.

Stadt har jobbet med teknologien i flere år og har allerede utviklet lignende systemer til norske skip. Sjefen selv er imidlertid svært fornøyd med det helt nye systemet.

– Teknologien er langt mer robust enn den teknologien som STADT og andre konkurrenter har hatt tidligere, sier Slettevoll.

– Teknologien er langt mer robust enn den teknologien som STADT og andre konkurrenter har hatt tidligere, sier Slettevoll. HÅPEFULL: Stadt-direktør Hallvard Slettevoll håper kontrakten med SHI kan bidra til en kraftig internasjonal ekspansjon for bedriften. Foto: Knut Strøm Knut Strøm

Ser framover

Dermed begynner bedriften snart med bygging av ny fabrikk og kontorbygg i Gjerdsvika på Sunnmøre. I tillegg trenger Stadt flere ingeniører og montører for å møte kravene i kontrakten.

Ekspandering

Slettevoll håper avtalen bidrar til å gjøre firmaet attraktivt ute i den store verden.

– At det er nettopp Samsung som her går i spissen med å ta teknologien i bruk i et høyt profilert internasjonalt miljøprosjekt er interessant, og gir håp om at dette bare er starten på en kraftig internasjonal ekspansjon for Stadt, sier han.

Viking Lady blir sjøens Prius

Første LNG-ombygging