STOLT: SHT-direktør William Bertheussen er fornøyd med at EU-organet EMSA vil ha norsk ekspertise med på laget, selv om det bare er for ett år. (Bilde: Tore Stensvold)

Norsk hjelp til EU

  • Industri

Statens havarikommisjon for transport (SHT) sender en inspektør som eksperthjelp til European Maritime Safety Agency (EMSA) fra månedsskiftet.

Havariinspektøren skal være midlertidig ansatt som sekundert nasjonal ekspert i EMSA.

Norsk erfaring

EU innførte fra i sommer et nytt direktiv for undersøkelse av sjøulykker. Det er i den forbindelse nordmannen er engasjert. Norge og SHT har siden 2008 hatt en egen avdeling med egne inspektører for gransking av ulykker på sjøen.

Direktør i SHT, William Bertheussen, ledet i sin tid etableringen av den norske avdelingen i SHT for sjøulykker. Han ser på EU-ansettelsen som en fjær i hatten for kommisjonen.

– Vi oppfatter dette som en anerkjennelse for det arbeidet Norge og SHT har gjort med etablering av sikkerhetsundersøkelse av sjøulykker, sier Bertheussen ifølge en pressemelding.

Samler og analyserer

Stillingen innebærer å være prosjektoffiser for ulykkesundersøkelser.

Arbeidsoppgavene består i å samle inn informasjon, sammenligne og vurdere hvordan medlemslandene håndterer ulykkesundersøkelse, bistå Europakommisjonen og medlemslandene i implementeringen av direktivet om ulykkesundersøkelse, analysere sjøulykker og undersøkelsesrapporter og gi råd om beste praksis.

Inspektøren fra SHT blir eneste nordmann blant rundt 200 ansatte i EMSA, som holder til i Lisboa, Portugal.

Gjensidig nytte

Stillingen som sekundert nasjonal ekspert i EMSA vil medføre en grundig forståelse for hvordan det nye EU-direktivet innføres blant medlemslandene og EØS-land, hvilke praktiske utfordringer medlemslandene erfarer og hvordan disse løses, skriver SHT i pressemeldingen.

Sikkerhetsundersøkelser av sjøulykker berører en rekke parter innenfor maritim virksomhet. Implementeringen av direktivet og den praksis som etableres blant medlemslandene og EØS-land vil derfor kunne berøre en rekke aktører slik som eiere og operatører av fartøy, sjøfolk og fiskere, men også statlige etater.