INDUSTRI

Norbit passerer Q-Free i Norge

IVRIG: Operatør Joakim Moen arbeider med å lage autopass brikker i Norbitech på Røros i Sør-Trøndelag.
IVRIG: Operatør Joakim Moen arbeider med å lage autopass brikker i Norbitech på Røros i Sør-Trøndelag. Bilde: Harald Vingelsgaard
Harald Vingelsgaard
27. sep. 2011 - 07:08

Alle bomstasjoner i Norge bestiller autopassbrikker gjennom Statens vegvesen.

For noen år siden gjorde Statens vegvesen en rammeavtale med de to selskapene Norbit og Q-Free. Begge selskapene kvalifiserte seg til å levere autopassbrikker etter samme kravspesifikasjon.

Når Statens vegvesen utlyser minikonkurranser, vinner selskapet som kan tilby autopassbrikker til lavest pris. Selskapene konkurrerer med andre ord kun om pris.



Norbit

I år er alle disse minikonkurransene vunnet av Norbit, unntatt en, opplyser overingeniør Nina Lysfjord i Statens vegvesen:

  • I mars vant Norbit minikonkurranse for levering av 91.000 brikker.
  • I mai vant Norbit minikonkurranse for utskifting av 300.000 brikker.
  • I juni vant Q-Free en kontrakt for levering av 75.000 brikker.
  • I tillegg leverer Norbit i år autopassbrikker etter en kontrakt de vant sent i 2010.

Brikkene bestilles av Statens vegvesen for de forskjellige bomselskapene i Norge. Flest brikker brukes i Fjellinjen i Oslo og i Bærumsringen.



BITS AND PIECES: Prosjektleder Magne Nesvold i Norbitech på Røros med komponenter som brukes i autopass brikkene som lages der i fabrikken.
BITS AND PIECES: Prosjektleder Magne Nesvold i Norbitech på Røros med komponenter som brukes i autopass brikkene som lages der i fabrikken.

Glede

Administrerende direktør Per Jørgen Weisethaunet i Norbit har skarpt fokus på kostnader og pris.

– Vi har en effektiv produksjon og lave kostnader i alle ledd. Derfor lager vi autopassbrikkene billig, sier han.

Når årets bestillinger av autopassbrikker er levert, vil Norbit ha om lag 70 prosent av dette markedet i Norge, inklusive det som ble levert av Norbits tidligere samarbeidspartner.

Satser utenfor Norge

Suksessen er viktig for Norbits satsing utenlands.

– De store markedsandelene i Norge, er strategisk viktig for vår internasjonale satsing, sier Weisethaunet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Han vil ikke avsløre hvilke andre land Norbit forsøker å selge brikker til.



Taper

Q-Free må innse at de taper mange minikonkurranser i Norge fordi Norbit er billigere enn dem.

– Prisene på autopassbrikker i Norge er blitt dårlige. Norbit kjører en tøff priskonkurranse. Vi er ikke interessert i å fylle opp fabrikklinja med dårlig betalte brikker, sier konsernsjef Øyvind Isaksen i Q-Free.

Han slår fast at det norske markedet ikke er så attraktivt kommersielt lenger. Q-Free vil likevel legge inn anbud når Statens vegvesen kommer med nye minikonkurranser.

– I motsetning til Norbit, har vi et stort markedsapparat, og mange kontrakter utenfor Norge. Vi er etablert i 16 land, sier Isaksen.

Det gjelder for eksempel Sverige, Frankrike, Spania, Portugal og Tyrkia, samt Indonesia, Malaysia og Thailand, i tillegg til blant annet Brasil og Chile. Q-Free har mindre enn ti prosent av sin omsetning i Norge nå.



FORSKJELL: Dette er en av autopassbrikkene til Norbit.
FORSKJELL: Dette er en av autopassbrikkene til Norbit.

Full fart

Norbits autopassbrikker blir laget av firmaet Norbitech på Røros. Norbit og noen av de ansatte i Norbitech eier bedriften sammen.

Og der er det full fart i produksjonen. I hele sommer har arbeiderne jobbet i tre skift, døgnet rundt, for å lage autopassbrikker til Statens vegvesen.

Norbitech ansetter mellom 20 til 25 ekstra arbeidere for å lage brikkene, selv om fabrikken har satset mye på automatisering.

Halv million brikker

Statens vegvesen kan ikke opplyse hva som har vært prisforskjellene på minikonkurransene mellom Norbit og Q-Free, heller ikke hva hver enkelt brikke koster i innkjøp for dem.

Norbit og Q-Free er også sparsomme med opplysninger om pris, som har vært den eneste konkurransefaktoren. Weisethaunet i Norbit gir et grovt anslag for årets omsetning av autopassbrikker i sitt selskap.

– Det handler om flere titalls millioner kroner. Totalt lager vi rundt en halv million brikker i år, sier Weisethaunet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.