LNG-PILOT: En av de åtte Staten Island-fergene bygges nå om fra diesel til LNG-drift. (Bilde: Wiki Commons)

New York-ferjer på LNG

  • Industri

Staten Island-ferjene:

Åtte fartøy i fire klasser, alle med maksfart 16 knop:

Kennedy-klassen: MV John F. Kennedy, MV American Legion, MV Governor Herbert H. Lehman. Bygget i 1965. Hver kan ta 3.500 passasjerer og opp til 40 biler. Lengde: 91 meter. Bredde: 21 meter.

Barberi-klassen: MV Andrew J. Barberi og MV Samuel I. Newhouse. Bygget i 1981 og 1982. Hvert skip tar 6.000 passasjerer, ingen biler. Lengde: 94 meter. Bredde: 21 meter.

Austen-klassen: MV Alice Austen og MV John A. Noble, bygget i 1986. Hvert fartøy tar 1.280 passasjerer, ingen biler. Lengde: 63 meter. bredde: 12 meter.

Molinari-klassen: MV Guy V. Molinari, MV Senator John J. Marchi og MV Spirit of America. Bygget i 2004–2006. Passasjerkapasitet: 4.500. Biler: Opp til 40. Lengde: 94 meter. Bredde: 21 meter.

Hver ukedag frakter de åtte store passasjerferjene til sammen ca. 75.000 personer mellom halvøya Manhattan og Staten Island, som har ca. en halv million innbyggere.

Nå skal en av dem bygges om fra diesel til LNG-drift. Amerikanerne ser fire gevinster: Halvering av drivstoffkostnadene, mindre avhengighet av importerte oljeprodukter, lavere miljøutslipp og forbruk av egenprodusert prisstabilt drivstoff, nemlig gass.

Det er en av de to minste ferjene i Austen-klassen som skal bygges om. Hvert skip har nå to Caterpillar-motorer, hver på 4.000 hk.

Les også: Første cruiseferje på LNG

Statlig støtte

Ombyggingen av den første ferja får rundt 12 millioner kroner (US $ 2,340,000) i statlig støtte.

Senatorene Charles Schumer og Kirsten Gillibrand kunne gledesstrålende fortelle om miljøombyggingen i forrige uke.

– Dette pilotprogrammet vil sikre ferjependlerne mer effektiv og miljøvennlig transport, sier Charles Schumer.

Les også: Bygger den første batteriferja

ANKOMST: En ferge legger til på Manhattan ved Staten Island Ferry Whitehall Terminal. Hver ukedag reiser ca. 75.000 personer med de åtte fergene.
ANKOMST: En ferge legger til på Manhattan ved Staten Island Ferry Whitehall Terminal. Hver ukedag reiser ca. 75.000 personer med de åtte fergene. Wiki Commons

Miljø og helse

Myndighetene legger vekt på at LNG-motorene har 25 prosent lavere CO2-utslipp enn dieselmotorene og at NOx-utslippene reduseres med rundt 90 prosent.

Samtidig slipper New York-pendlerne og Staten Island-beboerne utslipp av SOx og partikler fra den LNG-drevne ferja.

Lokale utslipp av NOx, SOx og partikler er svært helseskadelig, både kreftframkallende og astmautløsende. Amerikanske helsemyndigheter er derfor veldig opptatt av å kutte slike utslipp.

Les også: LNG ingen klimaversting

Kinderegg

– Ombyggingen av Staten Island-ferja er et vinn-vinn prosjekt, både miljømessig og økonomisk, sier Schumer, ifølge World Maritime News.

Pendlerferjene gjør 109 rundturer hver dag mellom øy-forstaden Staten Island og finansdistriktet Manhattan. Drivstoffkostnadene er store og forurensningen likeså.

Les også: Priset for neste skipsgenerasjon

Gratis

Årlig fraktes 21 millioner mennesker den 8,4 kilometer lange strekningen. Overfarten tar ca. 25 minutter. Ferjeruta ble opprettet allerede i 1817. Siden 1997 er også ferjeturene gratis.

De er også populære blant turister som vil se Ellis Island, Frihetsgudinnen og Manhattan skyline fra sjøsiden.

Ferjene drives av The New York City Department of Transportation.

Les også: Bygger LNG-drevet skip