NISJE: Brunvoll Thrusters er en nisjebedrift. Teknisk sjef Knut Andresen vil ha full kontroll med hele produskjonen av sidepropeller - thrustere - under eget tak. (Bilde: Tore Stensvold)

Nekter å flytte ut

  • Industri

Brunvoll Thrusters

  • Familieeid bedrift.
  • Grunnlagt 1912 som motorfabrikk
  • Leverte første sidepropell (thruster) i 1964
  • I dag en av verdens største produsenter av trustere for handelsflåte, fiskefartøy, offshore, cruiseskip og dominerende til high-end markedet for luksusyachter.
  • 80 % eksporteres til 18 land, hvorav 30 % til Asia
  • All produksjon foregår i Molde på to lokasjoner, sentrum og ved flyplass ved Årø. Planlegger samlokalisering.
  • Omsetning 2010: Ca 750 millioner kroner
  • Ansatte: 260

Omsetningen om lag doblet fra 2006 til 2010, det vil si fra rundt 400 millioner til 800 millioner kroner. Driftsresultatet er gått enda mer i været, fra 23,8 millioner i 2006 til 123 millioner i 2009.

Brunvoll er en nisjebedrift, leverer kun trustere.

Selv innen nisjen er det også nisjer:

  • Tunnelthrustere av ulike varianter som støydempet utførelse samt enheter for bruk i is.
  • Azimuth trustere, opptrekkbare azimuth trustere og kombinerte tunnel- og azimuth-trustere -. dvs. som kan dreis 360 grader ved senking under skroget.
  • Skreddersydde, blant annet sjokksikre for marinefartøy, rimdrevne – et nytt konsept under utprøving.

MOLDE: I motsetning til en rekke andre industribedrifter, har ikke Brunvoll Thrusters noen planer om å flytte ut for å overleve.

– Flytter vi ut, forsvinner kompetansen. Da tar det ikke lang tid før vi mister innovasjons- og utviklingsevnen, sier administrerende direktør Terje Dyrseth til Teknisk Ukeblad.

Teknisk sjef Knut Andresen mener bedriften må ha så mye som mulig av produksjonen – og dermed kontrollen – samlet under ett tak.

SPESIAL: Thrustere er en nisje innen propeller, men også innen nisje er det nisjer. Her er en spesialthruster.
SPESIAL: Thrustere er en nisje innen propeller, men også innen nisje er det nisjer. Her er en spesialthruster. Brunvoll

Kommunikasjon

– Det må være kort vei mellom produksjonen og ingeniørene, sier Andresen.

Han tror den direkte kommunikasjonen gir produkter av bedre kvalitet og bedre produksjonsmetoder.

– Ved å produsere smartere, automatisere mest mulig og bruke færre arbeidstimer, kan vi holde konkurrentene unna. Men da må vi også fortsette å levere svært høy kvalitet, sier Andersen.





Hestehode foran

FORNØYD: Admiinistrerende direktør Terje Dyrseth i Brunvoll Thrusters er glad bedriften har langsiktige, industrielle eiere i Brunvoll-familien.
FORNØYD: Administrerende direktør Terje Dyrseth i Brunvoll Thrusters er glad bedriften har langsiktige, industrielle eiere i Brunvoll-familien. Tore Stensvold
Brunvoll Thrusters er en nisjebedrift. Bedriften leverer kun system for manøvrering og framdrift basert på såkalte trustere, det vil si sidepropeller og styrbare propellenheter av forskjellige slag. Konsentrasjonen om en type produkt har også skaffet bedriften en ledende posisjon i flere markeder.

– Vi holder oss i forkant med stadig nyheter og forbedringer, sier Dyrseth.

Han sier at bedriften sliter med å få tak i nok gode ingeniører.

– Søker vi etter sommervikarer til verkstedet, får vi en rekke ingeniørstudenter i søkerbunken, sier Dyrseth. Den praksisen ingeniørstudentene skaffer seg, prøver bedriften å nye godt av når de skal rekruttere.

TEST: En vanlig tunnelthruster til høyre og en rimdrevet til venstre. Sistnevnte testes.
TEST: En vanlig tunnelthruster til høyre og en rimdrevet til venstre. Sistnevnte testes. Brunvoll

Ingeniører ut på gulvet

Brunvoll mener at de har en bra modell for å sørge for at alle i bedriften kjenner produktene fra A til Å.

AUTOMATISK: Et stykke spennes opp mot slutten av dagen. I løpet av natta vi stykket maskineres automatisk. Det kreves dyktig programmering.
AUTOMATISK: Et stykke spennes opp mot slutten av dagen. I løpet av natta vi stykket maskineres automatisk. Det kreves dyktig programmering. Tore Stensvold
Alle nyansatte ingeniører hos Brunvoll Thrusters må bruke fem til seks uker i verkstedet, og de skal være med ut og installere propeller på skip og kjøre dem i gang.

– Først da kan vi sikre at ingeniørene har fullt innblikk i det vi leverer, sier Andresen, som gjerne hadde sett at ingeniørutdanningen igjen hadde innført krav om praksis, kanskje organisert som en lærlinge- eller turnusordning.





Jubileum

Selskapet er lokalisert i Molde, men på to ulike adresser. Målet på sikt er samling av alle avdelinger på bedriftens industriområde på Årø, like ved flyplassen. Der er hovedproduksjonen nav propeller allerede.

Neste år fyller bedriften 100 år. Det feires blant annet med en utvidelse av verkstedene til 50 millioner kroner.