ØNSKER SAMARBEID: Direktør for industrielt samarbeid Juan Manuel Garcia og kommunikasjonsdirektør Miguel Angel Martinez fra det spanske verftet Navantia ønsker å fortsette samarbeidet med norsk industri. (Bilde: CAMILLA AADLAND)
NUMMER TRE: KNM Otto Sverdrup blir overlevert til Forsvaret i slutten av april. Da får KNM Fridtjof Nansen (bildet) selskap av den tredje av totalt fem nye fregatter. (Bilde: Mona Sprenger)

Navantia på frierferd til norske bedrifter

  • samfunnpolitikk

Navantia er nå på frierferd til norske bedrifter i Oslo, Stavanger, Trondheim og Bergen. Budskapet er at industriforpliktelsene er oppfylt, og at verftet er klart for et fortsatt norsk samarbeid.





– Vi har foreslått for det norske forsvaret å fortsette det gode samarbeidet, sa direktør for industrielt samarbeid Juan Manuel Garcia på en pressekonferanse i dag.

Den splitter nye fregatten Roald Amundsen er på signingsferd i norske fjorder, mens den tredje fregatten, KNM Otto Sverdrup, overtas av marinen 30. april.

Byggingen av de fem nye fregattene har gitt norsk industri oppdrag i milliardklassen. Da avtalen ble inngått, ble det gjort en avtale om såkalt gjenkjøp til en verdi av 10,6 milliarder kroner innen 2010.

Kjøpt og betalt

Tre år før tiden kunne spanjolene krysse av for «Oppdrag utført».

– Gjennom denne avtalen har mer enn 200 norske bedrifter fått tilgang til det spanske markedet. Både den spanske leverandøren av fregattene, Navantia, og spanske myndigheter har arbeidet hardt for å oppfylle Navantias gjenkjøpsforpliktelse, sa forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen i en tale til norske industrirepresentanter i april i fjor.

Verftene misfornøyde

Frank Mohn, Nera, Tandberg Data, Aker Kværner (nå Aker Solutions), Kongsberg Maritime, Thales og Telenor er blant selskapene som har levert utstyr til fregattene.

Fra norsk verftsindustri var det kun to selskaper som var involvert i oppdraget. Bergen Yards og Aker Yards i Florø.

– Det var få norske verft som kom på banen. Det er jo opp til den enkelte å posisjonere seg. Så kan du alltids klage på at det var for svakt for de norske verftene. Men jeg tror ikke de var interessante nok for spanjolene, sier styreleder i foreningen Norske Skipsverft, Øyvind Iversen, til Teknisk Ukeblad.

Slett arbeid?

Men helt problemfritt har det ikke vært. Både Bergen Yards og Aker Yards i Florø har levert fregattmoduler som det spanske verftet nektet å ta imot.

– Samarbeidet med det spanske verftet var kjempebra tidligere, men snudde i vinter. Etter at de hadde fått levert den første fregatten forandret den gode tonen seg. Plutselig var ingenting godt nok, sa verftseier Magnus Stangeland til Teknisk Ukeblad senhøsten 2006.

Imponert

Uansett er Forsvarsdepartementet fornøyd med gjenkjøpsavtalen. Strøm-Erichsen mener at å oppfylle gjenkjøpsforpliktelsene tre år før tiden er et enestående resultat i gjenkjøpssammenheng.

– Utfordringen for bedriftene her hjemme ligger nå i å videreføre alle de prosjekter som er skapt gjennom fregattgjenkjøpet, sier Strøm-Erichsen.