DNV GL lanserer en standardsertifisering for subseautstyr- og komponenter. Den skal gjøre arbeidsprosessen mer effektiv. (Bilde: DNV GL)

DNV GL

Nå skal subseaindustrien standardiseres

DNV GL lanserer ny sertifisering.

Standardisering har blitt et moteord i oljebransjen.

Nå har DNV GL gjort ord til handling og lanserer en egen standard for subseaindustrien.

Bygger på eksisterende standarder

En standard for subseabransjen har lenge vært etterspurt, ifølge Bjørn Søgård, leder for subseasegmentet i DNV GL.

– Vi hadde møter med kunder fra industrien, både oljeselskap og leverandører, som savnet dette. Og vi har også blitt kontaktet av kunder som har forventet at vi har hatt dette, så det er veldig kjekt å endelig kunne tilby standardsertifisering, sier han til Teknisk Ukeblad.

Målet er ikke å erstatte eksisterende standarder, i stedet vil DNV GL bygge videre på disse, og systematiserer hvordan de brukes.

Les også: Kværner utreder «Subsea on slim legs» for Statoil

Bjørn Søgård, leder for subsea i DNV GL, presenterer den nye standardsertifiseringen på en pressekonferanse på ONS i Stavanger. Ina Steen Andersen

– Hva er standardisering?

Og for DNV GL handler standardisering om mer enn å lage «legoklosser» som passer i hverandre.

– Hva er standardisering? Det må diskuteres. Og det er meningsløst å diskutere standardisering av materialer og komponenter, uten å se på prosessen. Vi vil standardisere arbeidsprosessen, fra designfasen til produksjonsfasen, og hvordan produktene testes og dokumenteres, forklarer Søgård.

Dette skal kunne bidra til stabilitet og forutsigbarhet for leverandørindustrien, i tillegg til at arbeidet kan gjøres mer effektivt dersom alle planer og prosesser er klare på forhånd.

– Vi mener dette er viktigere enn at vi har like ventiler eller at juletrær skal passe sammen. Det handler om mer enn formen på en komponent, det handler om hvordan den lages. Og samtidig opprettholder vi konkurransen på like vilkår, poengterer Søgård.

Les også: Dette er de viktigste teknologiske milepælene på sokkelen

Skal bedre effektiviteten

Subseaindustrien sliter med høye kostnader, høy kompleksitet og lite forutsigbarhet i krav til kvalitetssikring i kjeden mellom leverandører og sluttbruker. Dette er noe av det DNV GL vil adressere med den nye sertifiseringen.

Standarden skal gi forutsigbarhet, redusere risikoen for feil, bedre kvaliteten ved at leverandører kjenner til krav og spesifikasjoner og gjøre det muliig for leverandører å ha materialer på lager, som det ellers ville tatt lang tid å få tak i.

– Du kan gjerne kunne kutte flere måneder av forberedelsesfasen, fordi du har planene klare på forhånd. Det er store muligheter for å bedre effektiviteten ved å ha konsistente krav, mener subsea-lederen.

Les også: Slik skal «subsea-dödaren» hjelpe Statoil bort fra dyre jackuper

Stavanger  20140825.Statiolsjef Helge Lund under åpningen av OND 2014.  Foto: Carina Johansen  / NTB Scanpix
Statoil-sjef Helge Lund talte under åpningen av ONS 2014. Standardisering var ett av de temaene han tok opp. Carina Johansen/NTB Scanpix

– Vi må samarbeide

Blant selskapene som er opptatt av standardisering er Statoil. Konsernsjef Helge Lund talte under åpningen av ONS mandag, og benyttet anledningen til å ta opp temaet.

– Vår konkurransekraft er under press. I dag er en oljepris på under 100 dollar fatet krise. For ti år siden ville det fått oss til å sprette champagnen, sa han.

De økte kostnadene gjør at selskapet ser på standardisering som et viktig redskap, som kan bedre konkurransekraften.

– Vi må reversere trenden og vi må samarbeide i industrien og se på disse utfordringene kollektivt. Standardisering vil være viktig. Du kan gjøre mye kreativt med legoklosser. Hva om vi legger noen på bunnen av havet?

Les også:

Det meste er ekstremt på Aasta Hansteen

Se gasskjøleren bli senket i havna i Holmestrand

Oljeselskapene setter bort mer subsea til serviceselskap