Innovasjon og nyskaping er nødvendig for å sikre konkurranseevnen. (Bilde: NYSCEDII )

Mer og mer nyskaping

  • Industri

Ifølge en undersøkelse utført for Forskningsrådet driver 47 prosent med produktutvikling, enten som vesentlige forbedringer eller utvikling av nye produkter.

– Dette er en rekordmåling og viser at innovasjonsevnen nå er på sitt høyeste nivå på mange år, sier divisjonsdirektør Lars Aukrust i Innovasjonsdivisjonen i Norges forskningsråd, ifølge en pressemelding.

Trend over tid

Forskningsrådet mener at undersøkelsen bekrefter en trend.

– Innovasjonsevnen er klart økende. Dette er gledelig når vi vet hvor viktig innovasjon er for å sikre framtidig konkurranseevne, sier Aukrust.

Samtidig er det stadig flere bedrifter som investerer i innovasjon, forskning og utvikling utover det som er daglig drift av virksomheten.

Ti prosent opp

Undersøkelsen viser at 31 prosent av bedriftene investerer i innovasjon, forskning og utvikling, mot 22 prosent høsten 2004. Det er en økning på nesten ti prosentpoeng på knappe tre år.

47 prosent av landets bedrifter sier at de driver med produktutvikling i betydningen vesentlig forbedringer av eksisterende produkter, eller utvikling av nye.

Lars Aukrust er likevel bekymret for den halvdelen som ikke driver produktutvikling. De kan sakke akterut i konkurransen.

Nasjonal oppgave

Næringslivslederne – uansett bransje og størrelse på bedriften de leder – mener også at Norge som nasjon må satse mer på FoU.

Hele 86 prosent av landets bedriftsledere mener at Norge må bruke mer ressurser på forskning og utvikling enn det vi gjør i dag. 61 prosent sier at vi bør bruke vesentlig mer.

Undersøkelsene er gjennomført av Perduco for Norges forskningsråd blant et representativt utvalg på 2000 bedrifter i juni 2007.