SIKRER ARBEIDSPLASSER: Økt etterspørsel etter biodrivstoff vil bidra til å sikre norske arbeidsplasser som er knyttet til produksjon av biodrivstoff, mener miljøvernminister Erik Solheim. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

Mer biodrivstoff fra neste år

  • Kraft

Biodrivstoff

  • Biodrivstoff er drivstoff i form av væske eller gass som er produsert av biologisk materiale.
  • Det kan for eksempel lages av plantevekster, avfall fra husholdninger og næringsvirksomhet og overskuddsprodukter fra jordbruk og fiske.
  • I dag stammer det aller meste av biodrivstoffet fra plantevekster.

Kilde: Miljøverndepartementet

Regjeringen øker omsetningspåbud for biodrivstoff til veitrafikk til fem prosent fra 1. januar neste år.

Samme dato skal EUs bærekraftskriterier tre i kraft.

Bærekraftskriteriene, som ennå ikke er ferdig utformet, skal sikre at biodrivstoff gir reduserte utslipp av klimagasser sammenlignet med vanlig bensin og diesel. Regjeringen tar sikte på å innføre bærekraftskritierer i Norge samtidig som EU.

Følger ikke råd

Klima- og forurensingsdirektoratet (Klif) anbefalte i starten av mars å øke omsetningspåbudet først fra 1. mai neste år, blant annet av hensyn til at nødvendig infrastruktur for bioetanol må på plass.

Dette tok altså ikke miljø- og utviklingsminister Erik Solheim hensyn til.

Finnes ok biodrivstoff

– Økt bruk av biodrivstoff er en av flere måter å redusere de norske klimagass-utslippene på. Vi må også sikre at biodrivstoffet som brukes i Norge er produsert på en måte som ikke går ut over miljøet eller matforsyningen i andre land. Det er fullt mulig å finne biodrivstoff uten slike uheldige virkninger, og her kan bransjen også gjøre mye på frivillig grunnlag, sier Solheim i en melding.

Fra før har Norge et omsetningspåbud for biodrivstoff til veitrafikk på 2,5 prosent. Miljøverndepartementet øker nå samtidig omsetningspåbudet for biodrivstoff til 3,5 prosent fra 1. april.

Mer bioetanol

Det er allerede over tre prosent innblanding av biodiesel her i landet. Når påbudet fra neste år øker til fem prosent, blir det imidlertid brukt langt mer bioetanol som drivstoff på norske veier.

Årsaken er at potensialet for biodiesel er utnyttet fullt ut. Den europeiske CEN-standarden setter krav til maksimalt sju prosent innblanding.

All diesel som selges i Norge inneholder inntil sju prosent innblandet biodiesel, med unntak for områder med lav vintertemperatur. I tillegg er det mulig å kjøpe høyinnblandet biodiesel og bioetanol på egne pumper.

- Redder ikke arbeidsplasser

Miljøvernministeren mener økt etterspørsel etter biodrivstoff vil bidra til å sikre norske arbeidsplasser som er knyttet til produksjon av biodrivstoff. Det er ikke Norges eneste produsent av biodiesel enig i.

– Det tragiske i alt dette er at myndighetene påstår at omsetningspåbudet redder Uniol. Det er så langt unna fakta som det går an å få det. Avgiften var den som drepte biodieselsatsingen i Norge på produksjonssiden, sa administrerende direktør i Habiol og styreleder i Uniol, Terje Johansen til Teknisk Ukeblad for noen uker siden.

Hadelandsselskapet er største eier i den kriserammede selskapet Uniol, som produserer biodiesel.

Les også:

Biodieselavgift: – Tror ikke på omkamp

All bensin får sprit

– Sterke økonomiske interesser står bak





Frivillig

Miljøverndepartementet har inngått en avtale med Norsk Petroleumsinstitutt om frivillig rapportering på bruken av biodrivstoff.

Bransjen skal rapportere om hvilket råstoff biodrivstoffet er laget av og hvilket land det kommer fra.

I tillegg skal rapporteringen omfatte sporbarhet og klimagevinst for det biodrivstoffet som selges i Norge.





















Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.