LØFT: Test i 30 knop utenfor Antalya i Tyrkia tidlig i sommer. Det blir nesten ikke bølger etter båten ettersom den ikke behøver å dytte unna store vannmengder. (Bilde: ESI)

Lystbåt på luftpute

  • Industri

Skip med luftpute

  • I 2001 ble ESIs datterselskap SES Europe med i et FoU-program i EU, EFFSES, for utvikling av skipsteknologi.
  • ESI søkte i februar 2001 om patent på "Air Lifted Vessels", sener kalt Air Cushion Vessels og nå Air Supported Vessels (ASV).
  • Patent i 70 land, ikke begrenset til noen skrogtyper eller skipsstørrelser.
  • Begynte i 2002 å bruke Non Disclosure-avtaler og inviterer selskaper til å samarbeid og bidrag. Stena Rederi var blant dem.

ASV 65

  • Lengde: 18,5 netto
  • Bredde: 5,4 meter

Testdata fra prøving i Tyrkia sommeren 2010:

  • Design deplasement: 19 tonn, operasjonelt deplasement 22-22,5 tonn
  • Luftputevirkning: 70-75% redusert friksjon mot vann
  • Framdrift: 2 x Volvo Penta IPS 600 – 435 h/k/320 kW
  • Viftesystem: Universal Fans – Bosch Rexroth hydraulisk system
  • Viftemotor: Volvo D3 – bruker 60-80 kW av 140 kW tilgjengelig
  • Fart: Maks 33 (GPS-måling)

Et luftkammer under store deler av skroget gir mindre friksjon. Teknikken er patentert av Effect Ships International (ESI) og verifisert i skalamodeller i testtanker. Nå er tester også gjort med en fullskalabåt.

Allerede om ett år kan slike båter tilbys på markedet.

– Vi har i hele sommer kjørt tester med et 65 fot langt og 5,4 meter bredt ettskrogsfartøy. Resultatene er meget lovende, sier direktør Ulf Tudem.





Forhandler med båtbyggere

ESI er i forhandlinger med tre potensielle verft og båtprodusenter. Det kan bli snakk om lisensproduksjon eller rettigheter i geografiske avgrensete områder.

Ved siden av brevskriving i forbindelse med patentstriden med Stena om luftputeteknikken, har Tudem fartet mellom Norge og tester med båten i Tyrkia. Med på turene er potensielle samarbeidspartnere.

KLAFF: Slik ser ASV-båten ut under. Luftlommen fylles med vifte i forkant. En klaff i bakkant holder lufta under skroget. Litt lekkasje vil det være ved klaffen samt ved grov sjø.
KLAFF: Slik ser ASV-båten ut under. Luftlommen fylles med vifte i forkant. En klaff i bakkant holder lufta under skroget. Litt lekkasje vil det være ved klaffen samt ved grov sjø. ESI

Halverer drivstoff

– For mindre og raske båter, kan drivstofforbruket og dermed miljøbelastningene halveres. For større, saktegående skip kan drivstoffbesparelser bli på rundt 20 prosent, mener Tudem.

Fartøyet betegnes ASV – air supported vessel. prototypen er bygget med penger og velvilje fra blant annet Innovasjon Norge. Skipet er spekket med instrumenter for å måle alle mulige parametere.

LOGO: I løpet av sommeren har flere av ESIs samarbeidspartnere fått klistret logoer på ASV-testbåten.
Fartøyet betegnes ASV – air supported vessel. prototypen er bygget med penger og velvilje fra blant annet Innovasjon Norge. Skipet er spekket med instrumenter for å måle alle mulige parametere. LOGO: I løpet av sommeren har flere av ESIs samarbeidspartnere fått klistret logoer på ASV-testbåten. ESI





Må optimaliseres

– Testbåten er ikke optimal som kommersielt fartøy, men er utmerket for å utprøve teknikken. En ferdig båt for privatmarkedet vil oppnå enda bedre resultater, mener teknisk sjef Tor Kolbjørn Livgård.

Testbåten er utstyrt med to Volvo-motorer, hver på 435 hestekrefter samt en motor med 100 hestekrefter til å drive vifta som blåser luft i lommen under skroget. Luften holdes inne ved hjelp av en klaffe i bakkant. Lite luft slipper ut under normal fart. Vifta løfter så mye som 80 prosent av fartøyets vekt ut av vannet. I 30 knop blir det så å si ikke bølger av båten.

Teknisk sjef Tor Kolbjørn Livgård i SES Europe jobber med finjusteringer av ASV-teknikken.
DETALJER: Teknisk sjef Tor Kolbjørn Livgård i SES Europe jobber med finjusteringer av ASV-teknikken. Tore Stensvold

Ikke dyrere

– Vi har sammenlignet med en tilsvarende båt, en Princess V62 med motorkraft på 2400 hestekrefter. Mens den bruker 11,3 liter drivstoff i timen med hastighet 33 knop, bruker vår ASV 65 5, 7 liter, altså nær halvparten, sier Tudem.

Han har tegninger klare for en kommersiell fritidsbåt.

ASV luftlomme air supported vessel, luftputebåt, Effect ships international ESI, SES Europe, yacht, lystbåt
Han har tegninger klare for en kommersiell fritidsbåt. SMEKKER: Ingenting tyder på at denne båten bruker halvparten så mye drivstoff som tilsvarende båter som ikke har luftlomme. ESI

– Den blir ikke noe dyrere å bygge. Tvert om kan den bli billigere. Vi trenger ikke så mye plass til motorrom og båten har rettere linjer og flatere bunn. Innvendig volum bli større, selv om viften må ha litt plass i baugen, sier Tudem.

Viften drives elektrisk. Det betyr at motoren som genererer strømmen står i motorrommet og tar dermed ikke opp noe plass eller lager støy andre steder i båten.





Patent

For ESI og Tudem er realiseringen av ASV 65 med monohull nok et bevis på at selskapet ikke bare har utviklet luftputeteknikken for katamaraner, slik Stena hevder.

ESI har jobbet med luftputeteknikk for skip siden 2001 og fikk i 2002 patent på Air Lifted Vessels", senere kalt Air Cushion Vessels og nå Air Supported Vessels (ASV).

LYSTBÅT: Flere båtprodusenter er interessert i å bygge båter med ASV-teknikken. Slik kan en første 65-fots båt med luftlomme se ut.
LYSTBÅT: Flere båtprodusenter er interessert i å bygge båter med ASV-teknikken. Slik kan en første 65-fots båt med luftlomme se ut. ESI