INDUSTRI

Lærer flygeledelse fra industrien

Nå er NATCON satt i drift også ved Bodø kontrollsentral. Dette er kontrolltårnet på Bodø lufthavn.
Nå er NATCON satt i drift også ved Bodø kontrollsentral. Dette er kontrolltårnet på Bodø lufthavn. Bilde: Per Erlien Dalløkken
Tore Stensvold
16. jan. 2012 - 12:27

SINTEF og det østerrikske selskapet Frequentis har fått forskningsmidler fra EU til å finne ut om flygeledere i Europa kan bruke effektiviserende metoder fra industrien til hjelp.

Spørsmålet er om kontrollsentraler for flytrafikk kan øke produktiviteten via tilnærminger som har revolusjonert annen virksomhet, deriblant bilindustrien og banknæringa, skriver SINTEF på sine hjemmesider.

Tenker nytt

Forskningsprosjektet til SINTEF og Frequentis skal bruke simulatorforsøk for å teste produktivitetsfremmende praksis fra andre næringer uten at det vil gå utover flysikkerheten.

Prosjektleder Amela Karahasanovic fra SINTEF sier at Europas flytrafikk øker og at det derfor må tas nye grep.

– Den forventede veksten i lufttrafikken og kravet om økt effektivitet og sikkerhet gjør det nødvendig å tenke nytt når det gjelder avvikling av flytrafikk, et område som internasjonalt går under betegnelsen ATM – Air Traffic Management, sier Karahasanovic.

Større FoU-prosjekt

Den norsk-østerrikske studien inngår i forskningsprosjektet Zero Failure Management at Maximum Productivity in Safety Critical Control Rooms (ZeFMaP). Målet er å gjøre flytrafikken sikrere, mer miljøvennlig og sikrere.

Prosjektet består av eksperter innen både informasjons- og kommunikasjonsteknologi og prosjektledelse. Ideer skal testes ut gjennom bruk av virkelige trafikkdata fra kontrollsentralen ved flyplassen i Hamburg.

Testes i simulator

Prosjektdeltakerne vil kartlegge de eksisterende prosessene i kontrollsentralene, identifisere eventuelle flaskehalser og på denne bakgrunn foreslå produktivitetsforbedrende tiltak.

Effekten av disse tiltakene vil bli testet gjennom tre eksperimenter i en simulator ved Universitetet i Salzburg i Østerrike. Systemingeniører og ATM-eksperter fra Frequentis og flygeledere fra Eurocontrol, den europeiske organisasjonen for sikker flynavigering, vil bistå under disse forsøkene.

Fakta

Ifølge statistikken for de siste ti år, er det årlig flydd ni millioner turer med totalt 700 millioner passasjerer gjennom det europeiske luftrommet.

Frequentis er global leverandør av kommunikasjons- og informasjonsløsninger til bruksområder der sikkerhet står i høysetet. SINTEF er Skandinavias største uavhengige forskningsorganisasjon.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.