FULL STOPP: Kullindustrien i Queensland rammes hardt av flommen. Bildet viser en kullgruve i Baralaba omringet av flomvann 2. januar. (Bilde: Reuters)

Kullindustrien taper milliarder på flommen

Flommen i Queensland anslås å ha kostet statens kullindustri 1 milliard australske dollar (AUD), eller nær 5,9 milliarder kroner, fordi de ikke får eksportert kull.

Det antas at det vil ta måneder før situasjonen bedres, og opptil et år før produksjonen blir normal igjen.

Flomvannet dekker deler av rullebanen på flyplassen i Rockhampton, 520 km nord for Brisbane, Queensland i Australia. Bildet er tatt 2. januar 2011.
Det antas at det vil ta måneder før situasjonen bedres, og opptil et år før produksjonen blir normal igjen. RAMMET: Flomvannet dekker deler av rullebanen på flyplassen i Rockhampton, som naturlig nok er stengt. Ødelagt infrastruktur gjør at gruvearbeidere som jobber i de få gruvene som ikke er rammet av flommen har store problemer med å komme seg på jobb. FOTO: Reuters Reuters

Les også: – Peak coal i 2011

Taper millioner daglig

– Gruveselskapene har tapt nærmere 6 millioner kroner dagen på å ikke få eksportert kull, sier direktør Michael Roche i bransjeorganisasjonen Queensland Resources Council til avisen The Australian. Organisasjonen representerer kommersielle aktører innen mineral- og energiressurser i staten.

Han sier det vil bli vanskelig for industrien å komme fort i gang igjen, siden de først må konsentrere seg om å reparere ødelagt utstyr og tappe flomvann ut av enkelte gruver.

Gruvearbeiderne som bor nær kullgruvene har for øyeblikket nok med å ta seg av sine familier og sine flomrammede hus, mens arbeidere som ikke er rammet av flommen privat sliter med å komme seg på jobb grunnet ødelagte veier og nedstengte flyplasser.

Lammet jernbanenett

I tillegg er flere jernbanelinjer enten oversvømt eller delvis ødelagt av flomvann, skriver The Courier-Mail.

Det går hardt ut over gruveindustrien, siden det meste kullet fraktes til kysten via jernbanen før det eksporteres på skip.

For eksempel var Goonyella-linjen stengt fra juleaften til nyttårsaften, noe som fikk konsekvenser for alle de 24 gruvene som benytter denne linjen for frakt til kullhavnen Dalrymple Bay og Hay Point. Til vanlig kjører 40 tog med kull verdt nærmere 600 millioner kroner på denne linjen daglig.

Norsk strøm er ikke ren: Norsk strøm er ikke ren: Halvparten er kull- og atomkraft

Kullindustrien rammes hardt av flommen i Queensland, Australia.Bildet viser en kullgruve i Baralaba omringet av flomvann 2. januar 2011.
HARDT RAMMET: Baralaba-gruven til Cockatoo Coal kan risikere å stå uten produksjon i et helt år, etter at flomvannet brøt ned en viktig støttemur forrige uke. FOTO: Reuters Reuters

Fraskriver seg ansvar

Forrige uke måtte de store gruveselskapene Rio Tinto, Xstrata og Anglo American stoppe produksjonen ved flere titalls gruver fordi vannet flommet inn i gruveganger og oversvømte dagbrudd, skriver The Australian.

Selskapet Rio Tinto erklærte "force majeure" allerede i romjulen ved sine fire gruver i Queensland. Det vil si at selskapet fraskriver seg ansvar for å levere det kullet de har kontraktsfestet å levere, på grunn av ekstraordinære hendelser utenfor selskapets kontroll.

Analytikere tror imidlertid at produsentene vil få kompensert noe av tapet når regnet gir seg: Da forventes det nemlig at kullprisen vil skyte i været.

Rekordvått

Nedbørsmålingene viser at det aldri noen sinne er målt så mye regn i Queensland som i 2010. Årsnedbøren var 1109,73 mm, og man må tilbake til 1950 for å finne et år det er målt i nærheten av så mye nedbør i solskinnsstaten (1103,77 mm).

Ikke overraskende ble årets siste måned den våteste desember så lenge målingene har pågått – og samtlige måneder fra august til desember 2010 får plass på topp 10-listene over historiens våteste måneder, skriver The Courier-Mail.

Les også: 2010 kan bli rekordvarmt