UNIKT: Illustrasjon som viser hvordan det kan bli seende ut dersom Stad skipstunnel blir realisert i den korteste traseen og med minste tverssnitt. (Bilde: Jatoja DA)

Kritiserer Kystverket-rapport

  • Industri

Det er «vesentlige mangler» i Kystverkets utredning om Stad skipstunnel, mener Hurtigbåtenes Rederiforbund.

Analysen har nemlig bare sett på trafikktall fra overvåkningssystemet AIS, og mange av fartøyene som passerer Stad har ikke AIS, mener rederne.

Det er Det norske Veritas og Samfunns- og næringslivsforskning AS (SNF) som står bak utredningen for Kystverket.

Les også: Vil droppe Stad-tunnel

Tynn troverdighet
TRASÉER: Fra Kystverkets rapport i 2007: Alternative trasévalg for skipstunnel merket i sort; innerst Moldefjorden - Kjødepollen og Skårbø - Fløde midtveis på Stadlandet.
TRASÉER: Fra Kystverkets rapport i 2007: Alternative trasévalg for skipstunnel merket i sort; innerst Moldefjorden - Kjødepollen og Skårbø - Fløde midtveis på Stadlandet. Kystverket

Hurtigbåtenes Rederiforbund mener risikoanalysen påvirkes kraftig av dette datagrunnlaget. Fiskebåter under 300 bruttotonn og 40 meters lengde er ikke pålagt å ha AIS, det samme gjelder mindre fraktebåter, yrkesbåter, passasjerbåter og fritidsbåter.

Rederne mener en stor del av fartøygrunnlaget ikke er med i analysen Kystverket nå har fått, selv om det nettopp er disse mindre fartøyene som er mest utsatt og har størst fare for tap av menneskeliv ved Stad.

De er også kritiske til at analysen har sett på antallet registrerte ulykker mellom Måløy og Ålesund de siste 30 år. Hendelser og nestenulykker rapporteres ikke, men man burde ifølge rederne ha intervjuet sjøfolk og fiskere om dette. «Troverdigheten til analysen på dette området er meget tynn,» konkluderer hurtigbåtrederne.

Avviser kritikken

Kystverket mener at en ny værradar gjør det tryggere å passere Stad. Kystverket avviser også at trafikkgrunnlaget i rapporten er for dårlig.

– I utredningen er det kompensert for at ikke alle båter som passerer Stad har dette systemet, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik til Bergens Tidende.