NYTT: Farstad Shipping skal bygge ett av de fire nye skipene ved STX Langsten. Bildet er fra byggingen av Far Samson ved verftet i fjor. (Bilde: Tore Stensvold)
FØRSTE: Farstad Shipping har bestilt en UT 754 WP fra STX Offshore Norway, Langsten. Det blir den første PSV med nytt design fra Rolls Royce med nytt skrog og ny baugdesign. (Bilde: Rolls-Royce)
LIKHET: Rolls Royce har utviklet ny baug som skjærer gjennom bølgene. Likheten med Ulsteisn X-Bow og STX' nye baug er ikke tilfeldig. Tanktester viser at formen fungerer bedre i tøffe værforhold. (Bilde: Rolls-Royce)

Kontraherer fire forsyningsskip

  • Industri

To av skipene skal bygges ved STX sitt verft i Vietnam og to ved STX Offshore Norway Langsten i Tomrefjord.

Tre av skipene bygges med STX PSV 08 CD-design og ett med UT 754 WP-design fra Rolls-Royce.

Opsjon

Farstad Shipping har opsjon på ytterligere tre skip.

Skipene leveres i 2012 og 2013.

Kontraheringen er ifølge en pressemelding fra selskapet et ledd i rederiets flåtefornyelsesprogram. Kontraktene er verdt 1,35 milliarder kroner.

Samarbeid

PSV 08 CD er et nyutviklet, mellomstort, dieselelektrisk forsyningsskip med dekksareal på ca. 800 m². De tre skipene med denne designen bygges for utenlandske datterselskap av Farstad Shipping.

Rederiet har jobbet tett med Rolls-Royce Marine om utvikling av en ny type PSV, UT 754 WP, med 1000 m2 dekksareal.

Første bølgbryter

Dette er første skip som bygges med den nye designen til Rolls Royce, wave piercing (WP), som ble lansert under Norshipping i fjor. Den nye skrogformen og baugen reduserer drivstofforbruk.

Baugformen skjærer gjennom bølgene og hindrer slag. Det bidrar til mer behagelig overfart og mulighet for å holde jevn fart i grov sjø.

Omfattende kontrakt

I tillegg til den nye designen, leverer Rolls-Royce også Azipull propeller, thrustere og et DP2 dynamisk posisjoneringssystem, opplyser Rolls-Royce Marine i en pressemelding.

Automasjon og kontrollsystemer, elektriske systemer, dekksmaskineri og hovedmotorer blir også levert av Rolls-Royce. Skipet utstyres også med et ASFA-system (Automated Sea Fastening System) som sikrer containere og rør på dekk.

Farstad Shipping har i dag en flåte på 58 skip (32 AHTS, 24 PSV og 2 SUBSEA) og fire PSV under bygging.