STORE: Store og spesielle kraner til offshoreindustrien er spesialiteten til Dreggen. Kranen bak administrerende driektør Halldor Rongve kan løfte 15 tonn, men veier 60 tonn. (Bilde: Tore Stensvold)
LEVERT: Bergen Group Dreggen har levert en av knekkarmkranene til ofshore spesialskipet Mermaid Endurer, som bygges på BMV i laksevåg. (Bilde: Tore Stensvold)
MONTERER: Automasjon og maritim mekanikk er området til Lennart Matre i verkstedet til Bergen Group Dreggen i Bergen. (Bilde: Tore Tensvold)

Konstruerer kompliserte kraner

  • Industri

Dreggen har siden 1987 klart å bygge seg opp en merkevare innen skipsbygging og offshore.

Nok å gjøre

Ordrereserven sikrer nok å gjøre for de 65 ansatte ved hovedkontoret og verkstedet i Bergen til første kvartal 2011.

– Det er uvanlig i denne bransjen. Normal ordrehorisont var tidligere 6-7 måneder. Nå ser vi nesten to år fram, sier administrerende direktør Halldor Rongve ved Bergen Group Dreggen.

Bedriften ble i fjor kjøpt opp av Bergen Group og inngår i konsernets Teknologi-område.





Bygger på boom

De seks utbryterne startet som konsulenter for ombygging av kraner til oljeindustrien. Etter hvert overtok de Muncks rettigheter på offshorekraner.

De siste årene har bedriften blitt løftet av vekst i både offshore- og skipsbyggingsmarkedet.

– I 2005 hadde vi en omsetning på 60 millioner kroner. I år ligger det an til 270 millioner kroner, sier Rongve.

En slik økning i ordremengden hadde ikke bedriften klart uten å gå utenlands, både for å skaffe ingeniør- og produksjonskapasitet.





Spesialtilpassing

– Vi spesialdesigner og bygger alle kraner for de spesifikke prosjektene. Det betyr mye skreddersøm. For å klare det har vi hentet ingeniører fra en hel rekke land.

Det er tydelig i kontorlandskapet. Det står en hel flaggparade på skilleveggene i ingeniøravdelingen.

De fast ansatte kommer fra 10-12 ulike land. Der er det både tyske, finske, tsjekkiske, indiske og flere andre flagg. Kontorsprpåket er naturlig nok engelsk.

– Siden 2005 har vi ikke ansatt en eneste norsk ingeniør. Vi sørger for at de lærer norsk og at familiene skal trives. Kun en har flyttet hjem, og det var fordi kona ikke fant seg til rette, sier Rongve, som mener det internasjonale tilsnittet er en konkurransefordel.





Halldor Rongve - adm. dir. Bergen Group Dregggen - kraner karnprodusjon skipsutstyr. Det er ingeniøer fra 11 land ansatt. Hver av dem har sitt lands flagg vedarbeidsplassen. Her Lauri Nurminen (FInland) og Bogdan Bunea (Romania). Den tyske kollegaen er til lunsj.
FLAGGFABRIKKEN: Administrerende driektør Halldor Rongve i Bergen Group Dregggen ser en fordel i å ha ansatte fra 10-12 ulike land. Bak ham står Lauri Nurminen (FInland) og Bogdan Bunea (Romania). Den tyske kollegaen er til lunsj. Tore Stensvold

Olje og skip

Rundt 65 prosent av omsetningen stammer fra offshoreindustrien.

– Vi er mer avhengig av oljeprisen enn av skipsbygging, sier Rongve.

Alle komponentene til kranen sveises eller produseres av underleverandører, mens det meste av montasjen skjer i Bergen. I tillegg har Dreggen en montasjeavdeling i Litauen og en i Kina.





Pangstart i Kina

– Kina var lenge vårt hjemmemarked. Vi fikk tidlig en veldig god kontakt og agent i Kina. Stadig mer skipsbygging i Kina har gitt oss en solid basis der, sier Rongve.

Stadig nye og strengere krav til kraner gir nye utfordringer.

– Vi er likevel vant med å levere kraner etter svært spesielle krav, og har derfor ingen problemer med å innfri både EU-krav og nye DNV-klassekrav, sier Rongve.





Strømmer inn

I år har Bergen Group sendt den ene børsmeldingen etter den andre med informasjon om nye kontrakter til Dreggen.

I juli ramlet det inn kontrakter verdt 55 millioner kroner til både skip- og oljeinstallasjoner.

I september fikk Bergen Group Dreggen en 40-millioner kroners kontrakt på to 40-tonns knekkarmkraner til et nederlandsk mudringsfartøy.

I oktober ble Iran plottet inn på kundekartet. En ordre verdt 45 millioner koner ble sikret for fem offshorekraner til Marine Industrial Company (SADRA).

– Vi beveger oss mot stadig mer spesialiserte kraner, sier Rongve.