NEDERLANDSK: Ulstein Sea of Solutions har designet SOSC5000 som skal bygegs for Heerema i Korea. *** Local Caption *** Dypvanns konstruksjonsskip SOC 5000Design: Ulstein Sea of Solutions:Lengde: 211,5 m Dypgang: 11,0 mLengde: 197,6 m Servicefart: 12-14 knopBredde: 46,2 m Installert effekt: 6 x 7370 kWMannskap: 305 personer (Bilde: Ulstein)
KRAFTKAR: Fartøyet til Heerema kan løfte 4.000 og senke ned utstyr til 3.500 meters dyp. *** Local Caption *** Dypvanns konstruksjonsskip SOC 5000Design: Ulstein Sea of Solutions:Lengde: 211,5 m Dypgang: 11,0 mLengde: 197,6 m Servicefart: 12-14 knopBredde: 46,2 m Installert effekt: 6 x 7370 kWMannskap: 305 personer (Bilde: Ulstein)

Konstruerer dypvannsfartøy

  • Industri

Dypvanns konstruksjonsskip SOC 5000



  • Design: Ulstein Sea of Solutions
  • Lengde: 211,5 m
  • Dypgang: 11,0 m
  • Lengde: 197,6 m
  • Servicefart: 12-14 knop
  • Bredde: 46,2 m
  • Installert effekt: 6 x 7370 kW
  • Mannskap: 305 personer

Ulstein Sea of Solutions (USOS) i Nederland fikk tidligere i år kontrakt med Heerema om å designe et dypvanns konstruksjonsskip.

Skipet skal bygges etter Ulsteins design SOC 5000.

Korea-bygg

Nå er Heerema gått videre med tegningene og bestilt fartøyet fra koreanske Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).

Dermed er kontrakten med Ulstein utvidet til å omfatte endelig design og produksjonstegninger.

Tungt og dypt

Heerema-fartøyet med dynamisk posisjonering klasse 3 ( DPIII) har en roterende tungløftkapasitet på 4000 tonn. Det kan senke ned dypvannsutstyr til 3500 meter, og har et rørleggingstårn for såkalt ”J-lay” og ”Reel-lay”-operasjoner gjennom en moonpool, en brønn gjennom skipsdekket og ned i sjøen.

Skroget er spesielt designa for hurtig transittfart og minimale bevegelser under operasjoner. Skipet utstyres med 2 x 6500 kW-motorer og 4 x 3200 kW-motorer, som kan gi ei transittfart på 12-14 knop.