DYKKER: Tre Remus 6000 selvstyrende ubåter var med og lette i ti dager før vraket av Air France-flyet som styrtet i 2009 ble funnet på 4000 meters dyp. (Bilde: Kongsberg Maritime)
LITEN: Remus 6000 er 71 c,m i diameter og veier rundt 880 kg. (Bilde: Kongsberg Maritime)
Landingsunderstell fra Air France-flyet som ligger på 4.0000 meters dyp i Atlanteren utenfor Brasil. (Bilde: BEA)
MOTOR: En av motorene til Airbus A330-200 som styrtet 1. juni 2009 i Atlanteren. Vraket ligger på 4.000 meters dyp. (Bilde: BEA)

Kongsberg-ubåt fant Air France-vraket

  • Industri

Remus 6000:

  • Diameter: 71 cm
  • Max vekt: 884,5 kg
  • Maks dyp: 6.000 m

Remus 6000 AUV er utviklet av selskapet Hydroid i USA i samarbeid med The Naval Oceanographic Office, The Office of Naval Research og Woods Hole Oceanographic Institution – WHOI. Kongsberg Maritime kjøpte opp selskapet for fire år siden. AUV-er fra Hydroid utfyller Kongsbergs egne Hugin-AUV-er.

Tre selvstyrende undervannsfarkoster fra Kongsberg Maritime-datteren Hydroid i USA fant vraket til Air France-flyet som forsvant i Atlanterhavet 1. juni i 2009.

Vrakfunnet har høynet håpet om å finne de "svarte" boksene som inneholder fly- og taleregistratoren fra flyet. De to boksene, som egentlig er oransje, kan forhåpentlig gi svar på årsaken til ulykken.

Les mer: Håper Air France-ulykken endelig kan oppklares

Neppe terror

Bildene fra flyvraket antyder at flyet ikke har vært utsatt for en eksplosjon.

Alle de 228 personene om bord omkom. Flyet var på vei fra Rio de Janeiro i Brasil til Paris. Årsaken til ulykken med to-motorsflyet Airbus A330-200 er uviss, men det skal ha vært dårlig svært dårlig vær.

Flyprodusenten Airbus og flyselskapet Air France finansierer letingen.

Ekstremt trykk

I ti dager har tre selvstyrende undervannsbåter (AUV) vært med i letingen etter Airbus-flyet på 4.000 meteres dyp i det området man antok flyrestene befant seg.

Hydroid har utviklet flere AUV-er for ulike vanndyp. De tre som ble benyttet til søket av Airbus-flyet, er av typen Remus 6000. De kan gå ned til hele 6.000 meters dyp.

Leter videre

Undervannsfarkostene fortsetter å filme og ta bilder av vraket. Operasjonen ledes av et titall spesialister fra Woods Hole Oceanographic Institution i Massachusetts om bord i fartøyet Alucia.