Kinesiske Beijing Automotive Holdings går inn i Saab-handelen. (Bilde: Scanpix)

Kinesisk bilgigant inn i Saab-handelen

Kinesiske Beijing Automotive Industry Holdings (BAIC) går inn som deleier i Koenigsegg Group

– Dette er et viktig skritt på veien mot et nytt Saab. Vi har en vel gjennomarbeidet forretningsplan, et viktig partnerskap og vi er nå rede til å gå videre uten statlig finansiering, sa Koenigsegg Groups sjef, Christian von Koenigsegg, i en pressemelding onsdag.

BAIC skal bli minoritetseier i Koenigsegg Group, som kommer til å eie 100 prosent av Saab Automobile.

Ifølge den svenske sportsbilprodusenten er det kinesiske selskapet en av de ledende og raskest voksende bilprodusentene i Kina. Det er ventet at selskapet, som har hovedkontor i Beijing, i år kommer til å selge 1,13 millioner biler.

Mye gjenstår

Svenske myndigheter er positive til den nye vendingen i saken.

– Det er bra at selskapet har lyttet til regjeringen og greid å skaffe til veie privat kapital, sier næringsminister Maud Olofsson til TT.

– For de ansatte i Saab er det helt avgjørende at det finnes privat kapital som kan bidra til å gjøre Saab lønnsomt igjen, sier hun.

Onsdagens utvikling innebærer at den første av fire faser nå er avklart, ifølge næringsministeren. Nå gjenstår diskusjonen med Den europeiske investeringsbanken (EIB) og en godkjenning fra EU-kommisjonen, samt samtaler om statlige garantier for et EIB-lån.

Krever sikkerhet

Koenigsegg Group skal nå fokusere på de pågående diskusjonene med den svenske Riksgälden om statlige garantier for et Saab-lån i EIB, ifølge bilprodusenten selv.

Riksgälden er en statlig internbank som forvalter statsgjeld og gir statlige garantier og lån.

For regjeringen og Riksgälden kommer vurderingen av handelen og eventuelle garantier til Koenigsegg til å være utelukkende forretningsmessig og basert på om det finnes god nok sikkerhet i planene.

I tillegg skal også EU-kommisjonen godkjenne forretningsplanen.

Positive ansatte

Budskapet om den nye kinesiske interessenten ble umiddelbart godt mottatt av de fagorganiserte på Saab Automobile.

– Det er gledelig at vi kan gå ut og gi beskjed nå. Det fjerner spørsmålstegn både for ansatte og kunder, sier de fagorganisertes leder Anette Hellgren.

Hun mener løsningen som skisseres, gir håp for fremtiden.

– Det viktige her er at BAIC er minoritetseier i Koenigsegg Group. Det er fremdeles Koenigsegg Group som skal kjøpe Saab. Det blir ikke noe direkte kinesisk eierskap, og det kjennes trygt, sier hun.

Også de fagorganiserte i IF Metallfacket ser positivt på onsdagens nyhet.

BAIC har også vært nevnt som en mulig kjøper av Volvos personbildivisjon og skal også ha vært med i budstriden om Opel.