SNART KINESISK: Hvordan svenskene vil reagere på at Volvo blir kinesisk eid, er uvist. Mye vil avklares før påske. (Bilde: Volvo)

Kinesere byr på Volvo

  • Industri

Volvo, som er det eneste merket som er igjen av den tidligere premium market-divisjonen av Ford Europa, kommer høyst sannsynlig til å selges til kinesiske interessenter.

Det er eieren av det kinesiske bilmerket Geel, Geel Holding Group, som kommer til å legge inn et bud før påske, melder Wall Street Journal.





Selger til Asia

Volvo Personvagnar, som i dag eies av Ford, har vært ute for salg lenge.

Ford har tidligere solgt sine engelske bilmerker. Aston Martin gikk til engelske interesser, mens Land Rover og Jaguar nå er på indiske hender.

Fords nye strategi for å komme ut av finanskrisen er å beholde Ford, Mercury og Continental som egne bilmerker.

Ifølge Wall Street Journal vurderer kineserne å flytte deler av produksjonen til Kina, hvor arbeidskraften koster en brøkdel av Sverige og Europa.





Bedre sikkerhet

Bilkommentatorer mener at dersom kineserne overtar Volvo vil det bety mye for kinesisk bilindustri.

Det legges særlig vekt på Volvos kompetanse innen sikkerhet som et viktig punkt.

Gang på gang har kinsiske biler vist seg å ligge langt tilbake når det gjelder sikkerhet for fører og pasasjerer.





Verdens største marked

Kina er i dag verdens største bilmarked etter at det nå selges flere biler i Kina enn i USA.

Likevel er det langt fram før kineserne når igjen Europa og USA når det gjelder biltetthet.

I dag er det rundt 60 biler per 1000 innbyggere i Kina, mens det i Europa og USA ligger på 650 til 800 biler per 1000 innbyggere.