FRAMTIDSLØFT: Terex 600 har en løftearm på 96 meter. Ulstein skal bruke den på eget verft og kan leie den ut til eksterne oppdrag på lekter. (Bilde: Ulstein)
VISJON: Ulstein bruker opp mot 100 millioner kroner i utvikling og forskning for nye skipsløsninger og systemer. Ulstein sposner ogås et professorat ved Høgskolen i Ålesund som er med i FoU-aktiviteten.

Investerer i motgangstid

  • Industri

De mest synlige investeringene er ny kai, rørhall, kontorfløy og en beltekran.

Til sammen regner konsernet med å bruke ca. 100 millioner koner årlig i innovasjon, nyutvikling og forskning for nye skipsløsninger.

Tungløfter

Om lag 80 millioner kroner blir brukt til anlegg og utstyr.

Mest blir investert i en 600 tonns beltegående Terex kran med en 96 meter lang løftearm.

Dyp og lang

Anlegget bygges ut med 122 meter dypvannskai. ved Ulstein verft. Den skal stå klar i løpet av høsten.

Selskapet ønsker, ifølge en pressemelding, å benytte nedgangstida til å forberede seg til neste oppgang.

Den nye kranen betyr at verftet kan påta seg flere ettermarkedsoppgaver, blant annet utskifting av tyngre utstyr på skip.

På lekter

Den kan også kjøres på lekter og brukes til oppdrag utenfor verftet. Ulstein mener det er stort behov for slik løftekapasitet, også for offshoreindustrien.

Nytt rørverksted på 1100 m2 bygges også samt to nye kontorfløyer for underleverandører.

Professor

Ulsteinkonsernet er også med på dugnadsløftet for den norske maritime industrien gjennom Global Maritime Knowledge Hub. Konsernet er med å betale et professorat ved Høgskolen i Ålesund.

Professor Hans Petter Hildre skal jobbe med krevende, marine operasjoner de neste fem årene.