GRØNNE SKIP: Nye skip over 400 bruttotonn skal fra 2013 bygges slik at de blir mer energieffektive enn dagens standard. (Bilde: HHI)
Generalsekretær Efthimios E. Mitropoulos i IMO (International Maritime Organization). (Bilde: Tore Stensvold)

IMO-krav til skipsutslipp

  • Industri

Sjøfartsdirektoratet kaller IMO-vedtaket "historisk".

IMO vedtok i juli å innføre et energieffektivitetskrav, (EEDI – Energy Efficiency Design Index) for nye skip samt et krav om at alle skip skal ha en energieffektivitetsplan (SEEMP – Ship Energy Efficiency Management Plan).

Målet er å redusere skipsfartens klimautslipp, som i dag bidrar med rundt tre prosent av verdens klimagassutslipp.

Norge presset

Ifølge miljø- og utviklingsminister Erik Solheim var Norge pådriver for det ministeren mener er et historisk gjennombrudd på et viktig tidspunkt. Norge fikk Australia, Belgia, Canada, Danmark, Japan, Liberia, Storbritannia og Tyskland med på å formulere et fullstendig regelverk om energieffektiv design og operasjon av skip.

Det ble vedtatt av IMO 15. juli, til tross for iherdig motstand fra utviklingsland, som ønsket særbehandling.

Likt for alle

FNs sjøfartsorganisasjon har klart å treffe en beslutning hvor man har like forpliktelser for alle. Dette prinsippet er avgjørende for internasjonal skipsfart.

Utviklingsland har argumentert hardt for at utviklingsland ikke skal ha bindende krav, og at klimakonvensjonens prinsipp om ulike forpliktelser mellom industriland og utviklingsland skal gjelde. Dette har ikke vunnet fram.

IMO sin miljøvernkomité (MEPC) vedtok derfor å endre MARPOL konvensjonens Vedlegg VI for å inkludere energieffektivitetskrav (EEDI – Energy Efficiency Design Index) for nye skip. Skip som allerede er i drift må utarbeide en plan for mer energieffektiv drift, en såkalt SEEMP, Ship Energy Efficiency Management Plan.

Første klimavedtak

Sjøfartsdirektoratet skriver at vedtaket er historisk i og med at det er det første globale regelverket som tar sikte på å redusere utslipp av klimagasser som faktisk vil tre i kraft for skipsfart globalt.

Endringene vil ventelig tre i kraft 1. januar 2013 for nye skip over 400 bruttotonn.

Fornøyd sjef

IMOs generalsekretær, grekeren Efthimios E. Mitropoulos, er fornøyd med vedtaket, men skulle ønsket at alle landene kunne sluttet seg til slik at endringen ble vedtatt enstemmig.

– La oss håpe at alle slutter seg til og følger de nye reglene, til beste for miljøet, sier Mitropoulos i en pressemelding.