OLJE OG GASS

I dette petromaritime fylket går det fortsatt så det suser

Men mørke skyer skimtes i 2016-horisonten.

For svært mange av de petromaritime bedriftene i Sogn og Fjordane, går det fortsatt så det suser, selv om oljeprisfallet rammer i store deler av landet. Men mørke skyer skimtes i horisonten.
For svært mange av de petromaritime bedriftene i Sogn og Fjordane, går det fortsatt så det suser, selv om oljeprisfallet rammer i store deler av landet. Men mørke skyer skimtes i horisonten. Bilde: Ivar Husevåg Døskeland/Flickr
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
2. okt. 2015 - 06:00

– Det er morsomt her nå. Det er mye å gjøre og det er så høy aktivitet, sier Trond Strømgren.

Han jobber i Maritim Forening Sogn og Fjordane, og kan fortelle at industrien i fylket går så det suser.

– Mens oljeprisfallet og oppsigelser har preget Sør-Norge, har ikke dette blitt rådende hos oss. Det er det nok flere årsaker til, sier han.

Bli med inn: Slik bor offshorearbeiderne på Norges største boligrigg

Til Kongo med subsea

Strømgren peker på at det er en rekke små og mellomstore bedrifter i fylket innen petromaritim næring.

– De er kjappe til å snu seg rundt og de er gode til å tilpasse seg endringer i markedet, sier han.

Han eksemplifiserer med Westcon som har hovedkontor i Ølen og avdeling i Florø, der sistnevnte har gått inn på markedet for subseaelementer og strukturer.

– Dette er på høyt internasjonalt nivå. Her for kort tid siden gikk det et lasteskip herfra som skulle til Kongo med svære subseamoduler. 100 prosent made in Florø, sier han.

Norsk teknologi i oljens «hall of fame»: Prosjektet ble lagt dødt - nå får norske oppfinnere plass i oljens «Hall of Fame»

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Foreløpig bra

En av dem som fortsatt kjenner på at det er nok å holde på med er Jon Åge Sande i bedriften Fjordpipe – tidligere Eikefjord mekaniske verksted.

De produserer og leverer rørsystemer til offshorefartøy, og forteller til Teknisk Ukeblad at de så langt har mer enn nok å holde på med.

Men mørke skyer pakker seg sammen i horisonten.

– Grunnen til at det fortsatt går bra for vår del, er at mange av våre kunder har gode ordrebøker fortsatt. Men når vi kommer utover i neste år, spesielt mot slutten, så blir det nok litt mørke skyer her også, sier Sande.

Les også: Dette bildet får det til å gå kaldt nedover ryggen på norsk offshorenæring

Fjordpipe ansetter folk for tiden, selv om de ser at det kommer til å bli tyngre til neste år.
Fjordpipe ansetter folk for tiden, selv om de ser at det kommer til å bli tyngre til neste år.

Søker etter folk

Han forklarer at mye av det de har vært engasjert i er utrustning av offshorefartøy.

– Vi har derfor hatt mye å gjøre med skipsverft på Vestlandet. Da er oljeprisen avgjørende for at deres kunder igjen skal bestille slike typer fartøy. Det er derfor i stor grad oljeprisen som avgjør hvordan det vil gå mot slutten av neste år, sier han.

Men Fjordpipe har for øyeblikket behov for folk, og skal ansette et foreløpig uvisst antall mennesker i forbindelse med en kontrakt de signerte for et halvt års tid siden.

– Vi søker etter folk for en vedlikeholdskontrakt som vi har inngått med Flora V&M, samt at vi skal levere litt personell til Knarr. Det er ikke helt avklart hvor stor leveranse det er, men det dreier seg om litt personell offshore, og noe produksjon på land, sier han.

Sande sier at selv om det foreløpig går bra i Sogn og Fjordane, er stemningen i industrien at de går mot et usikkert 2016. Men har flere ben å stå på i tilfelle det stopper helt opp offshore.

– Vi jobber ikke utelukkende mot petroleumssegmentet, men retter oss også mot landbasert industri.

Verdensnyhet: Her slepes en teknisk milliardmaskin på over 1000 tonn

Trauste sogn- og fjordinger

Trond Strømgren i Maritim forening Sogn og Fjordane sier at det er flere årsaker til at det er stor aktivitet hos den petromaritime næringen i fylket. Blant annet trekker han frem høy kvalitet som en vesentlig faktor.

– Det leveres både regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Dessuten tror jeg det har mye å si at prisnivået er gunstig. Jeg tror næringslivet i Sogn og Fjordane er mer nøkterne når de fakturerer enn andre steder. Da kan de levere til konkurransedyktige priser.

– Sånn sett har de nok et godt rykte som trauste sogn- og fjordinger som leverer til rett tid, forklarer han.

Verftet i Sør-Korea somler: Verftet i Sør-Korea somler: Storutbygging i Nordsjøen blir utsatt

– For mye å gjøre

Et annet moment han trekker frem, er evnen til å samarbeide.

– Vi ser fordelen av samarbeid, samt at vi evner å samarbeide om store prosjekt. Samarbeidet gjør at man kan levere nye og gode produkter sammen, noe som gir en god posisjon, sier Strømgren.

Han trekker frem at det tidligere i september ble arrangert en subseakonferanse i Førde med 100 plasser.

– Denne ble helt full. Men samtidig var det bedrifter som ikke hadde anledning til å komme. Årsaken var rett og slett at de hadde for mange ordre og for mye å gjøre til at de hadde tid. Det er jo den aller beste årsaken, sier han.

Les også: – De som begynner på oljestudier nå har truffet perfekt

Flere leverandører

Maritim Forening Sogn og Fjordane har i flere år utviklet årlige verdiskapningsanalyser for fylket.

Årets analyse – som ble utarbeidet på vårparten, mens oljenedturen allerede var godt i gang – bekrefter veksten i fylket.

Mens det i 2014 ble talt opp 102 leverandører, samt 22 som potensielt blir leverandører i fremtiden, ble det i 2015 identifisert totalt 70 ytterligere: 161 som per i dag er leverandører, og 33 potensielle.

162 av de 194 virksomhetene har sine hovedkontor i Sogn og Fjordane i følge rapporten.

I tillegg kommer det frem at verdiskapningen i Sogn og Fjordane fra leverandørindustrien kommer ti å skape større verdier i år enn de tidligere årene. Det er beregnet at det vil øke fra 1,74 milliarder kroner i 2013 til om lag 1,9 milliarder i år.

Også antall årsverk knyttet til industrien går opp i fylket, fra 1750 i 2013, til 1993 i 2014, og med et estimat på 2049 for 2015.

Les også: Fem ingeniører har forberedt dette løftet i to år

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.