Bentley Continental Supersports skal gå på biodrivstoff, bensin eller en kombinasjon av de to og fortsatt ha drivstoffsystem basert på aluminiumsrør fra Hydro. (Bilde: Bentley)

Hydro overbeviste Bentley

Hydro skal levere aluminiumsrør til drivstoffsystemet også til den kommende flexi-fuel-modellen fra Bentley.

Det er klart etter at Hydro har brukt et år på å overbevise bilprodusenten om at deres PA12-belagte såkalte Hycot-rør er i stand til også å håndtere E85 drivstoff.

Vurderte stål

Bentley lanserte sin kommende Continental Supersports under bilmessen i Genève i mars. Dette er den kraftigste serieproduserte bilen fra den britiske VW-eide superbilprodusenten, og dessuten deres første som kan gå på biodrivstoff.

Men et år før dette hadde Bentley varslet Hydro om at de vurderte å endre hele drivstoffsystemet. Det vil si gå over fra drivstoffledninger i aluminium til rustfritt stål fordi de vurderte dette som tryggest.

I Danmark

Ifølge en tilfreds pressemelding fra Hydro «svarte de på utfordringen med å sette i verk et prosjekt for å dokumentere at aluminium er forenlig med biodrivstoff under nye driftsforhold. Prosjektet omfattet teknisk ekspertise fra flere av Hydros sektorer og enheter både i Europa og Nord-Amerika.

Rørene produseres av Hydros anlegg i Tønder i Danmark og leveres til TI Automotive som igjen sender dem videre til Bentley.

Raskest

Selv om Bentley med sin Continental Supersports tidsriktig nok insisterer på å fokusere på miljø, vil de fleste bilentusiaster trolig bite seg mer merke i spesifikasjonene:

Seksliters W12-motor med 621 hk, et dreiemoment på 800 Nm som frakter Bentleyen til 100 km/t på kun 3,9 sekunder og er god for en toppfart på 329 km/t for dem som har anledning.

Andre kalde miljøfakta er et drivstofforbruk på 1,63 liter per mil med blandet kjøring og et CO2-utslipp på 388 gram per kilometer.