INDUSTRI

Hybridskip levert

Tore Stensvold
10. nov. 2009 - 07:14

Mens noen skip legges i opplagsbøyene, er det andre som døpes og settes ut i kommersiell drift.

Olympic Shipping fikk i dag overlevert ankerhåndteringsfartøyet Olympic Hera, som blir rederiets andre skip som får hybrid framdriftssystem. Det betyr inntil halverte drivstoffutgifter når skipet ikke flytter ankere, og det betyr om lag 80 prosent av tida.

Sterk søster

Olympic Shipping fikk i mars overlevert Olympic Zeus, som også er utstyr med hybrid dieselelektrisk og dieselmekanisk framdrift.

Rederiet er strålende fornøyd og mener at det ikke er mange ankerhåndteringsfartøy i Nordsjøen i dag som kan konkurrere med Olympic Hera og Olympic Zeus på drivstofforbruk.

– Fra erfaringene med Olympic Zeus i Nordsjøen ser vi at fartøyet kjører dieselelektrisk i 80 prosent av tida. Forbruket ligger da om lag 50 prosent lavere enn konkurrerende fartøy på grunn av vår hybridløsningen vi har valgt. Da er det ikke vanskelig å få oppdrag, sier direktør Runar Stave i Olympic Shipping.

Store og stabile

Begge skipene er bygget med Ulstein A122 design. Skipene er 93,8 meter lange og 23 meter brede. De måler 10 meter fra hoveddekket til kjølen.

Skipene kan gå inn i ankerhåndteringsoppdrag samt vanlig forsyningsaktivitet, dykkeroperasjoner og konstruksjonsarbeider.

Trekkraften, bollard pull, er oppgitt til 260 tonn. Ifølge Ulstein Group kan Olympic Hera utstyres med en 250 tonns hivkompensert offshorekran og to A-rammer av ulike typer. Det gjør skipet i stand til å utføre avanserte konstruksjonsoppgaver.

Skipenes relativt store dimensjoner, som gir stabilitet, og kraft, gjør dem egnet for oppgaver på store dyp, skriver Ulstein Group i en pressemelding.

Grønn profil

Rederiet og verftet går høyt ut og skryter av skipenes grønne profil. Skipene er bygget etter DNVs Clean Design-prinsipper.

Men det er først og fremst det hybride framdriftskonseptet som gir de store besparelsene. Propellene blir enten drevet direkte av dieselmotoren eller av elektriske motorer som får strøm fra generatorer.

Det er i hovedsak bare under tyngre operasjoner direkte mekanisk drift av propellene er nødvendig. Dieselelektrisk og dieselmekanisk drift kan kjøres i ulike kombinasjoner for å finne gunstigst mulig balanse mellom kraftbehov og drivstofforbruk.

– Bare ved noen få operasjoner trenger fartøyet den ekstra krafta fra direktedrift. Det betyr mange tusen liter spart drivstoff hver eneste dag, sier Stave.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.