INDUSTRI

Hogger opp unge supertankere

Tore Stensvold
30. jan. 2012 - 15:40
Vis mer

Ett av verdens største rederier er i gang med å fornye tankskipsflåten.

Dermed seiler Mitsui O.S.K. Lines fire supertankere (VLCC - very large crude carrier) og ett Suezmax-tankskip til opphogging.

Alle er bygget med dobbelt skrog for å unngå oljesøl i tilfelle grunnstøting.

Gammel 17-åring

Det yngste, VLCC-eren Rion på 267.534 dødvekttonn, er bygget i 1998. Det eldste skipet, Glen Maye på 151.850 dødvekttonn, er bygget i 1992.

To av skipene er allerede hogget opp, skriver MOL i en pressemelding.

Sertifiserte verft

MOL presiserer at skipene hogges opp ved verft som følger miljøstandarder i henhold til ISO 14001 eller tilsvarende.

I tillegg har MOL sine egne krav og standarder. Rederiet har egne representanter til stede for å overvåke demonteringen.

Ung kvalitet

MOL hevder at skrapingen av råoljetankerne innleder en foryngelse av deres flåte med oljetankere for å øke kvaliteten på sine skip og tjenester.

Selskapet venter vekst i markedet for oljetransport i et middel og langt perspektiv.

Gigant

MOL operer 871 skip på til sammen 61.354 tusen tonn dødvekt og har en arbeidsstokk på 9.400 mennesker rundt om i verden.

Selskapet hevder selv å ha ett av verdens mest utbredte og diversifiserte nettverk av linjetrafikk til sjøs samt logistikkservice.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.