KLARGJØRES: Mannskapet på Full Cuity er på plass og gjør klar for seilas om et par uker. Samtidig legger Cityvarvet siste hånd på reparasjonsarbeidet, mens kapteinen og styrmannen som hadde ansvaret da skipet grunnsøtte i fjor, står tiltalt i retten i Nedre Telemark Tingrett i Skien. (Bilde: Cityvarvet)

Her flyter Full City igjen

  • Industri

Full City:

  • Byggår: 1995
  • Verft: The Hakodate Dock Co., Ltd., Japan
  • Flagg: Panama
  • Lengde: 167 meter
  • Bredde: 26 meter
  • Dypgang: 9,6 meter
  • Størrelse: 15.878 bruttotonn/26.758 dødvekttonn
  • Mannskap: Kinesisk, 23
  • Eier: ROC Maritime Inc
  • Drift: China Ocean Shipping Company (COSCO)

Nymalt og nesten ferdig reparert ligger ulykkesskipet ved kaia hos Cityvarvet i Göteborg.

Bare mindre arbeider og finpuss gjenstår før skipet igjen kan settes i trafikk.

Store skader

Skipet ble i november tatt inn i tørrdokken til Cityvarvet og arbeidet med å skifte ut rundt 700 tonn stål begynte.

Ifølge administrerende direktør Bjarne Koitrand ved Cityvarvet, var skadene på skipet noe større enn først antatt.

– Vi har likevel holdt tidsplanen, sier Koitrand til Teknisk Ukeblad.

NYMALT: Full City er ute av dokken og ligger ved kai hos Cityvarvet etter at det ble tatt ut av tørrdokk. Over 700 tonn stål er byttet ut.
NYMALT: Full City er ute av dokken og ligger ved kai hos Cityvarvet etter at det ble tatt ut av tørrdokk. Over 700 tonn stål er byttet ut. Cityvarvet

Ferdig samtidig

Nå legges siste hånd på arbeidet med reparasjonen. Skipet skal være ferdig om to uker. Det faller i tid sammen med at rettssaken mot den 55 år gamle kapteinen og den 26 år gamle styrmannen skal være ferdig i Nedre Telemark Tingrett i Skien. Rettssaken startet i dag.

De står tiltalt for brudd på blant annet forurensningsloven § 78 og flere paragrafer i Skipssikkerhetsloven. Strafferammen er opp til to års fengsel. Ifølge forsvarsadvokaten til kapteinen, Brynjar Østgård, nekter de straffskyld og hevder det var et ulykkestilfelle.

Uhell

– De mener det ikke var noe straffbart som skjedde. Det var et sammentreff av uheldige omstendigheter som handler om værvarsler, medvirkning fra Veitrafikksentralen i Brevik, tekniske problemer med at ankere røk og bunnforhold på stedet, sier kapteinens forsvarer, advokat Brynjar Østgård til NTB.

Advokaten vil blant annet vise til Kystverkets trafikksentral (VTS Brevik) og deres rolle i forbindelse med ulykken.

Full City-saken startet i Nedre Telemark tingrett mandag. Her en kopi av loggboka som vil bli ført som bevis.
RETTSSAK: Full City-saken startet i Nedre Telemark tingrett mandag. Her en kopi av loggboka som vil bli ført som bevis. Erlend Aas/Scanpix

Trafikksentral

Ifølge TA står vitneforklaringene fra to av de ansatte ved VTS sentralt. De var på vakt da Full City grunnstøtte. De har tidligere vært inne til avhør mistenkt for grov tjenesteforsømmelse og uforstand i tjenesten. Trafikksentralen ble anmeldt av Norges miljøvernforbund 4. august i fjor.

– VTS sin rolle i forbindelse med ulykken blir ett av de sentrale punktene, sier Østgård til TA.

DOKKES: Full City på plass i tørrdokken  ved Cityvarvet i Göteborg.
– VTS sin rolle i forbindelse med ulykken blir ett av de sentrale punktene, sier Østgård til TA. FLYTER: Full City er nå tett og flyter. Her er hun på vei inn i flytedokken ved Cityvarvet i Göteborg i november fjor. Cityvarvet

Utvidet ansvarsområde

Ulykken skjedde imidlertid utenfor det som da var VTS sitt ansvarsområde. Kystverket har nå utvidet området til også omfatte ankringsplassen Full City lå på. Kystverket har også fått myndighet til å beordre skip til å lette anker og gå ut i rom sjø dersom værforholdene blir ekstreme, slik de var om kvelden 30. juli i fjor.

Mannskap på plass

Det 167 meter lange skipet skal overleveres til det Panama-registrerte eierselskapet Roc Maritime Inc. Det kinesiske rederiet og managementselskapet Cosco har fullt mannskap om bord på skipet.

Full City slet seg og drev på grunn utenfor Langesund i Telemark natt til 31. juli 2009. Om lag 300 tonn bunkersolje lekket ut. Skipet hadde e ca. 1100 tonn om bord da ulykken inntraff.

Full City ble slept av grunnen ved Såstein mandag 17. august. Tre slepebåter var med i arbeidet, ledet av Smit Salvage og Buksér og Berging. Full City grunnstøtte natt til fredag 31. juli 2009.
SKADEBEGRENSNING: Full City ble slept av grunnen ved Såstein mandag 17. august. Full City grunnstøtte natt til fredag 31. juli 2009. Kystverket