GIRSYSTEMER: - Vi arbeider fortsatt med drivlinjer for kjøretøy, forteller markedssjef Bernt Isaksen. Her ved et automatisk gir og kløtsjsystem som blir brukt i den lille sportsbilen Toyota MR2. (Bilde: Anders J. Steensen)

Henter kapasitet i Sverige

  • arkivnyheter

Kongsberg Devotek AS

Hovedkontor på Kongsberg

Har underkontorer i Asker, Mandal og i Ålesund + Gøteborg.

Antall ansatte: 85

Omsetning: 65 millioner (2006)

Spesialitet:

Produktutvikling av mekaniske enheter, mekatronikk og analyser.

Dekker bilindustri, flyindustri, forsvarsindustri, offshore, maritim industri og telekommunikasjon.

Kongsberg: Industrien går for fullt og mangler kapasitet til å gjennomføre viktige utviklingsoppgaver. Da øker etterspørselen etter Kongsberg Devoteks tjenester også.

– Vi ser særlig at kompetanse innen mekanisk konstruksjon og beregninger er ettertraktet. Det gjelder ikke utelukkende for utviklngen av nye produkter, men også i forbindelse med utvikling av verktøy og produksjonsmetoder for produktene, forteller administrerende direktør Per Håvard Kleven.

Etterspørselsveksten er sterkest innen offshore og maritim industri, men selskapet er også involvert i prosjekter knyttet til forvarsindustrien.

– Fortsatt utgjør bilindustrien halvparten av all vår virksomhet, med Toyota som største kunde. Men erfaringene fra blindustrien, hvor kravene til kvalitet og holdbarhet er svært strenge, gjør at flere kunder ønsker å bruke vår kompetanse i sine produkter. Det er også stadig flere som ønsker å utføre sine utviklingsprogrammer hos oss, sier Kleven.





Vil vokse kraftig

Men kongsbergbedriften har bare 85 ansatte selv om målet er å nå 200 innen 2009. For å skaffe nødvending kapasitet er det opprettet et satellittkontor i Gøteborg, hvor ansatte både i Devotek og Semcon i Sverige vil arbeide med konkrete prosjekter for kunder.

– Semcon eier 30 prosent av aksjene i Devotek. Målet om å få større inngrep med norsk industri vil de oppnå gjennom oss, forteller Kleven. – Semcon har 2100 ansatte og overtok nylig aksjemajoriteten i et annet svensk teknologiselskap, Caran, og har dermed en betydelig kompetansebase å trekke på.

Både Semcon og Caran har samarbeidet nært med svensk industri, først og fremst Saab, Volvo og Electrolux, men også andre store svenske bedrifter.





Tverrfaglig kompetanse

Devotek sitter på kompetanse innen både mekanisk konstruksjon, elektronikk, pakking av elektronikk og innen drivlinjer. Et av de seneste prosjektene bedriften har gjennomført et utviklingen av mekanikken til ballastvannrensesystemet til selskapet Oceansaver.

– Vi har også nylig gjennomført oppdrag for Rolls-Royce knyttet til nye propulsjonsprodukter. De første prototypene til girsystemene for Saabs drone, Skeldar V150, er underveis til Sverige, forteller markedssjef Bernt Isaksen.

En av de største oppgavene for bilindustrien som Kongsberg Devotek skal bidra med, er utviklingen av nye hybridsystemer. Disse bilene drives med forbrenningsmotorer pluss elektrisk fremdrift.

– Interessen for å utvikle drivlinjer med hybridteknikk er enorm, forteller Kleven som regner med at denne teknikken blir rådende for framtidens biler.