INN FOR LANDING: Slik ser ILS-antennene ut i aksjon. (Bilde: Normeka)
INN FOR LANDING: Slik ser ILS-antennene ut i aksjon. (Bilde: Normeka)
1: Her er en aluminiumsprofil som skal bli til et produkt innenfor Ampliform-familien, produkter som kan brukes til alt fra tribuner til gangbroer. Slik ser aluminiumsprofilene ut før behandling. (Bilde: Peder Qvale)
2: Aluminiumsprofilen er her hullet ut av en spesialmaskin og klar til å strekkes. Kanskje blir den til et hundebur? (Bilde: Peder Qvale)
TESTING: Produksjonsmedarbeider Kennet Haugen tester en coaxkabel som skal brukes i en ILS-antenne. (Bilde: Peder Qvale)

Har antennene ute i 100 land

  • Industri

Normeka AS

  • Normeka ble etablert i Rømskog kommune i 1980. Bedriften var den gang en ren mekanisk avdeling under Norsk Marconi, og produksjonen var i hovedsak ILS-antenner (Instrument Landing System) til flyplasser.
  • Gjennom 90-tallet og frem til i dag har bedriften vokst sakte, men sikkert. I fjor var omsetningen på drøye 45 millioner kroner. Bedriften sysselsetter 33 av Rømskog kommunes 688 innbyggere.
  • Fremdeles står ILS-antenner for størstedelen av bedriftens omsetning, men aluminiumsprodukter innenfor Ampliform og Amplisafe-familien vokser frem som en stadig større del av produksjonen. Noe av det som lages innenfor disse gruppene er blant annet knekkbare master til flyplasser, porter og gjerder, rekkverksfyllinger, gangbaner, plattformer, trapper, stillaser, rullestolramper og hundebur.


RØMSKOG: Hvis du noen gang har kjørt langs en flystripe eller sett ut av flyvinduet på en rullebane, har du garantert sett stolpene som står på enden av stripa.

Noen ganger er de oransje eller gule, andre ganger hvite.

Referansepunkt

Målet deres er å gi innkommende fly et referansepunkt på bakken, et punkt kapteinen bruker til å styre flyet riktig inn på rullebanen. I denne prosessen brukes både radio- og lyssignaler for å takle eventuelle problemer med tåke, regn eller snøføyke.

Disse instrumentene kalles ILS-antenner (Instrument Landing System).

Inntil dette systemet finnes det frittstående tårn som er satt sammen av knekkbare enkeltmaster.

Disse mastene skal være sterke nok til å tåle vind og luftstrøm fra jetmotorer, men også “svake” nok til å knekke om et fly skulle brase inn i dem.





FORNØYDE: Daglig leder Sigurd Nilsen og produktsjef Sverre Øien kan smile bredt i disse dager. Nylig fikk de beskjed om deres største kunde hadde inngått en kontrakt på levering av om lag 400 av disse ILS-antennene (Instrument Landing System) til det indiske luftforsvaret. Sagt enkelt hjelper antennene kapteinen til å styre flyet riktig inn på rullebanen.
FORNØYDE: Daglig leder Sigurd Nilsen og produktsjef Sverre Øien kan smile bredt i disse dager. Nylig fikk de beskjed om deres største kunde hadde inngått en kontrakt på levering av om lag 400 av disse ILS-antennene (Instrument Landing System) til det indiske luftforsvaret. Sagt enkelt hjelper antennene kapteinen til å styre flyet riktig inn på rullebanen. Peder Qvale

Liten, men stor

Det er her Normeka AS kommer inn. Ikke bare produserer de disse knekkbare mastene (Amplisafe), de lager også ILS-antenner for det amerikanske selskapet Northrop Grumman Park Air Systems (NGPAS).

Normeka produserer antennene helt fra bunnen av, tester dem på fabrikken, pakker og sender dem til slutt ut i et sterkt konkurransepreget marked.

– Alle veier går til Rom, men alle veier går også via Rømskog, fleiper daglig leder Sigurd Nilsen når han tar imot Teknisk Ukeblad i den skogkledde kommunen drøye fire kilometer fra svenskegrensen.

Fleip eller ei, han har delvis rett.





Gode utsikter

Nylig kom nemlig gladmeldingen om at NGPAS, som for øvrig er Normekas hovedeier, sikret seg en kontrakt på levering av flere antenner til det indiske luftforsvaret.

For Normekas del betyr dette leveranse av 400 nye antenner, noe som vil sikre bedriften drøye ti millioner friske kroner i kassa.

– Dette er en meget hyggelig og stor kontrakt som vil bidra positivt både for bedriften og lokalsamfunnet framover, sier daglig leder Nilsen.





Verdensherredømme

Men det er ikke bare India som har Normekas antenner på radaren.

Allerede har 1000 flyplasser i land som Oman, Madagaskar, Canada, Jamaica, Zimbabwe og Australia latt seg friste. I tillegg har industristormakten Kina blitt en etablert kunde.

– Kineserne kjøper nok fra oss blant annet på grunn av teknologien, kunnskapen og kvaliteten, tror Nilsen.





VERDENSOMSPENNENDE: Kina seiler opp som et viktig marked for Normeka. Som kartet viser har bedriften også levert til utallige andre flyplasser rundt om i verden.
VERDENSOMSPENNENDE: Kina seiler opp som et viktig marked for Normeka. Som kartet viser har bedriften også levert til utallige andre flyplasser rundt om i verden. Peder Qvale

Full fart framover

Selv om finanskrisen rev bort flere kunder for noen år tilbake, er ledelsen offensive med tanke på framtiden.

I dag står ILS-antennene for 60 prosent av omsetningen, men håpet er at andre produktgrupper skal gi bedriften flere strenger å spille på.

Nylig kjøpte de en helt ny og spesialisert produksjonslinje fra Intek Engineering på Raufoss. Denne skal brukes til å lage produkter innenfor den såkalte Ampliform- og Amplisafe-familien.

Kort fortalt dreier dette seg om aluminiumsprodukter som kan brukes i alt fra de allerede nevnte knekkbare mastene, men også i tribuner, stillaser, plattformer, gangbaner og hundebur.





– Må ligge i forkant

Nilsen mener ny teknologi som den nye produksjonslinjen er viktig for å holde Normekas produkter attraktive.

– Vi må ligge i forkant av konkurrentene med en høy grad av teknologi. Derfor er vi avhengige av automatiserte maskiner og dyktige medarbeidere med høy kompetanse, forteller Nilsen.

Det mener sjefen han har fått på Normeka.

– Vi har høy omsetning per ansatt i forhold til denne typen industri. Vi hadde fire millioner kroner i omsetning i 1988, i fjor hadde vi 45 millioner. Målet er å komme over 50 millioner kroner i 2012, sier han.