SAMME ATMOSFÆRE: Det skraverte feltet viser rommet med samme atmosfære som lasterommet. Nå setter Grieg Shipping inn gasstette dører og monterer vifter. Rutiner og proesdyrer blir også endret. Illustrasjon fra SHT-rapport.
IKKE HELT LIK: Star Kirkenes er av samme type som Star Ismene. De fire siste skipene har imidlertid ikke helt likt design og behøver ikke samme type ombygging som ulykkesskipet. (Bilde: Grieg Shipping)
ULEYKKESSTED: Det røde kr\ysset marker hvor to av mannskapet mistet bevisstheten nede i et rom under dekk. Den første mistet bevisstheten da han entret rommet først, mens den andre besvimte da han forsøkte å redde kollegaen. (Bilde: SHT-rapport)

Grieg bygger om skip

  • Industri

Star ISmene

  • Skipstype : ”Open hatch” bulkskip
  • Byggeår / - sted : 2000 / Tamano, Japan
  • Flaggstat / register : Norge / NIS
  • Klasseselskap : DNV
  • Hjemsted : Bergen
  • Skrogmateriale : Stål
  • Lengde over alt : 198,00 meter
  • Bredde : 31,00 meter
  • Bruttotonnasje : 32 628
  • Maskinkraft : 10 525 KW / 14 300 BHK


Kilde: SHT-rapport

Før Statens havarikommisjon for transport (SHT)var ferdig med rapporten, satte Grieg Shipping i gang flere tiltak på 10 av sine skip.

I går kom rapporten fra SHT etter at to av mannskapet på Star Ismene i desember 2008 mistet bevisstheten da de skulle peile lasten.

Les: Grieg må bygge om 14 skip

Dialog med granskerne

For å komme til peilerøret, måtte mannskapet gjennom et rom med samme atmosføre som lasten. SHT anbefaler rederiet å bygge om alle skipene av samme type for å unngå slike ulykker og gjennomgå sikkerhetsrutiner.

-Vi har hatt tett og god dialog med SHT underveis og har allerede begynt ombygging med gasstette dører og enda mer sikkerhetsopplæring av mannskap, sier administrerende direktør Henry Svendsen i Grieg Shipping til Teknisk Ukeblad.

Overfører lærdom

I SHT-rapporten står det at 14 Open hatch-skip i Grieg Shipping-flåten har samme design. Ifølge Svendsen er de fire siste skipene ikke helt lik idesignet og trenger ikke samme type ombygging.

-Mannskapets sikkerhet er førsteprioritet for oss. Denne ulykken har vi lært av. Vi gjør fysiske tiltak og endrer rutiner. Kunnskapen fra ulykken overføres til alle i rederiet og til alle skip, sier Svendsen.

Ulykken

16. desember 2008: Star Ismene skulle losse kobberkonsentrat i Nantong, Kina.To inspektører og to fra skipets mannskap skulle sammen peile last og bunkerstanker før lossing. Det var da lasten i lasterom 7 skulle peiles ulykken skjedde.

Ifølge SHTs rapport, er peilerørene plassert i lukkede rom mellom karmene på de store lastelukene. Adkomsten til disse rommene går fra gangpassasjen på styrbord side, via et repos i nedgangen til lasterommet og derfra opp i rommet mellom lastelukene.

Oksygennivået var nede i 5,9 prosent. De to fra mannskapet mistet bevisstheten, men ble reddet og sendt på sykehus. Begge er nå helt friske og tilbake på jobb.

Isolerer og gasstetter

Nå er Grieg Shipping i ferd med å isolere peilerør fra lasterom og sørge for at lasterom er gasstette.

-Alle lasterom i alle våre skip skal kunne isoleres slik at de kan ta farlig last eller last som bruker opp oksygen i rommet, sier Svendsen.

Han opplyser at det er svært sjelden skipene har denne type last, om lag en gang i året per skip, men at de likevel sørger for at tilsvarende ulykke ikke kan skje i gjen.

Glassmodell

-Vi har fått forslag fra teknisk avdeling om å installere vifter som sikrer ventilasjon og vi endrer rutinene, sier Svendsen. Det tar to dager å installere viftene. All nødvendig ombygging tas fortløpende.

Grieg Shipping har utelukkende filippinsk mannskap på skipene. Svendsen kom nettopp hjem fra Manila der mannskap kurses. En gjennomsiktig modell av skipsseksjonen med lasterom, ventilasjonsganger og struktur er laget.

-Med modellen er det lett å vise og forklare mannskapet hvor det kan være farlig å bevege seg og spesielle forholdsregler må tas, sier Svendsen.

Rutinebrudd

Han forteller at et O2-instrument skal bæres av mannskap når de skal inne i rom der det kan være fare for at oksygennivået kan være lavt.

-Det må ha vært en svikt i rutinene da ulykken skjedde, sier Svendsen.

Hadde mannskap og inspektørene hatt 02-måler, ville de blitt varslet lenge før oksygennivået ble farefullt lavt.

Grieg Shipping har en flåte på 26 skip og har ytterligere 12 skip i bestilling, 10 av dem i Korea og to i Kina.