SERIESKIP: 10 ankerhåndteringsskip er bygget ved Kleven Maritime for Siem Offshore i perioden 2006-2011.Skipene er bygget med Vik-Sandvik 491 CD eller 490 CD desisgn. Skipene utstyres med motorer som yter 28070 hestekrefter og med en trekkraft på rundt 300 tonn. (Bilde: Siem Offshore)
ROS OG LØNN: Konsernsjef Ståle Rasmussen belønner de ansatte med bonus og tur til Geiranger for innsatsen med de 10 skipene og for å ha stått på å tøffe tider. (Bilde: Tore Stensvold)
SØSKEN: Siem Ruby og Siem Topaz. (Bilde: Kleven Maitime)
LIKE: Alle de 10 Siem-skipene er så å si like, med Vik-Sandvik-design. Skipene er 91 meter lange og 22 meter brede. (Bilde: Kleven Maitime)
SISTE: Skipet Siem Amethyst er det siste i serien på 10 ankerhåndteringsfartøy for Siem Offshore. (Bilde: Kleven Maitime)

Fullfører kjempekontrakt

  • Industri

Siem Offshores 10 skip

  • Design: VS 491 CD (Wärtsilä Ship Design)
  • Lengde: 91 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Bollard pull (trekkraft) 297 tonn
  • Bruttotonn: 7423
  • Dødvekt: 4225 toonn
  • Hovedmotorer: 2 x 8.000kW Wärtsilä
  • Framdrift: Wärtsilä 2 x 9.500 kW
  • Lugarplass: 60 personer


Mens finanskrisen herjet, hadde Kleven Maritime mer enn nok med å bygge en serie på 10 ankerhåndteringsskip for Siem Offshore. Nå er serien komplett med levering av Amethyst. I mellomtida har markedet bedret seg.

Belønner

Kleven Maritime feirer fullføringen av kontrakten med tur til Geiranger for alle ansatte – samt bonus.

– Våre ansatte brette opp ermene og gjorde en stor innsats da tidene var tøffe. Nå er det bedre tider, og det er rett og rimelig at de ansatte får del av rekordresultatene, sier konsernsjef Ståle Rasmussen.

Litt ulike

Kontrakten på 10 skip ble inngått med Siem Offshore i 2006 og er den største for bygging av offshorefartøy i Norge. Opprinnelig kontrakt var på seks skip med opsjon på ytterligere seks.

Fasit ble 10 skip til en verdi av ca. seks milliarder kroner. Til sammen har Kleven Maritime bygget og levert 15 offshorefartøy til Siem Offshore. Rederiet har en flåte på 43 offshoreskip, derav syv under bygging.

Serien på 10 ankerhåndteringsfartøy er designet av Vik-Sandvik (nå Wärtsilä Ship Design), men med litt ulike detaljspesifikasjoner.

Utviklet metoder

Konsernsjefen understreker at serien på 10 skip ga verftet mulighet til å utvikle byggemetoder som er raskere og rimeligere.

– Som den verftsgruppen som bygger mest lokalt, er robotisering og innovasjon viktig for å holde kostnadene nede, sier Rasmussen.

Ringvirkninger

Han påpeker at kontrakten med Siem Offshore har hatt stor innvirkning på sysselsetting og samfunnsøkonomi, ikke bare på Sunnmøre, men også andre steder.

Kleven Maritime har 500 ansatte på Kleven Verft AS i Ulstein og Myklebust Verft AS i Gursken.

Siden april 2005 og til april 2011, har verftsgruppen levert 47 fartøy. I hovedsak har ordreboka bestått av store offshoreskip samt kystvakt skip og kjøleskip. Samlet kontraktsverdi i perioden er på over 15 milliarder kroner.