FULL OVERSIKT: Telegründer Stein Matre har full oversikt både over havna i Larvik og over MTU-konsernets mange aktiviteter fra sitt kontor i MTU Næringspark. (Bilde: Finn Halvorsen)
FULL OVERSIKT: Telegründer Stein Matre har full oversikt både over havna i Larvik og over MTU-konsernets mange aktiviteter fra sitt kontor i MTU Næringspark. (Bilde: Finn Halvorsen)
Telegründer Stein Matre, MTU (Bilde: Finn Halvorsen)
MILLIONBRAKETTEN: - Festebraketten Dash Mount er produsert i mer enn 10 millioner eksemplarer til over tusen ulike biltyper siden starten i 1989, sier markedssjef Per Arne Strandbakken i MTU Telecom. (Bilde: Finn Halvorsen)
ALT I MOBILTILBEHØR: - Vi har det aller meste av ekstrautstyr til mobiltelefonen, både ting som vi har utviklet selv og får produsert i Østen, og som ren distribusjon for andre, som for eksempel Jabra-produkter, sier daglig leder Roger Bakke i MTU Telecom. (Bilde: Finn Halvorsen)
MOBILFORLENGER: Mange bedrifter har kuttet fasttelefonen. For de som fortsatt savner bordtelefonen har MTU Telecom utviklet en modell som enkelt knytter opp mobiltelefonen via Bluetooth. (Bilde: Morten Rakke)

Fra festebraketter til mobiloperatør

  • datatele

MTU står ganske enkelt for Mobil Telefon Utstyr. Salg av alt tenkelig mobiltilbehør var utgangspunktet for det som i dag er et bredspektret telekonsern.

MTU Telecom AS ble etablert i Larvik i 1989. Men da hadde Stein Matre allerede vært i kommunikasjonsbransjen i over 15 år.

– Inspiratoren var min bestefar. Han jobbet på Smestad Brannstasjon i Oslo, hvor han selv konstruerte landets første utstyr for radiokontakt med biler, sier Matre.





Festebraketter i milliontall

Matre startet karrieren med salg og service av mobiltelefoner i bedriften Wen-Ma AS, oppkalt etter kona. Etter hvert satte han også i gang utvikling og produksjon av ulike typer ekstrautstyr og tilpasninger av eksisterende mobiltelefoner, som bærevesker komplett utstyrt med ekstra batteripakker og antenne for eksempelvis Siemens og Simonsens slepbare mobiltelefoner.

Det ble skikkelig fart i utviklingen etter 1989 da Matre satte i gang utvikling, produksjon og salg av festebraketten Dash Mount. Siden den gang er den solgt i mer enn 10 millioner eksemplarer til over 1000 bilmodeller. Om du har en VW Polo fra 1981 eller en Porsche Cayenne fra 2005, så har MTU festebrakett for mobiltelefonen til din bil, uten at du må bore ekstra hull for å få den til å passe.

– Dette er verdens eneste brakett godkjent av tyske TÜV og Trygg Trafikk. Vi kjøpte den mekaniske bedriften Profesjonell Mekanikk AS i Østfold i 1990. Der produseres fremdeles brakettene, sier Matre.





Eiendomsimperium

Siden gikk det slag i salg for Matre og MTU, med etablering av egne bedrifter i Danmark, Tyskland, Frankrike og Portugal, og til og med i USA, utover på 90-tallet.

– Vi trengte mer plass og armslag. Det resulterte i kjøp av et industriareal og etablering av MTU Næringspark på industrihavna i Larvik i 1996. Her har vi ca 7000 kvadratmeter disponibelt og leier ut til et 40-tall bedrifter, sier Matre.

I tillegg har MTU-gruppen eiendomsinvesteringer i forretningseiendommer av ulike typer både i Norge og Sverige, alt fra en stor fabrikkhall i Gøteborg i den ene enden av skalaen til Tvedestrand Fjordhotell i den andre.





Kjente butikkjeder

Om MTU ikke er så kjent blant folk, er mobilbutikkene Klart Svar og Telebutikken desto mer kjent. De fleste forbinder nok kanskje henholdsvis NetCom og Telenor med disse butikkene, men det er Matre og MTU som står bak. Det samme gjelder kjente telenavn som Combitel, Nordialog, Tiscali og nå også Teletopia, Robert Hercz sitt mobilselskap som MTU nylig har tatt over.

– Det er butikkdriften som står for den største delen av dagens omsetning i konsernet. Vi er størst på denne type butikker i Norge, og nest størst i Sverige. Hele vår virksomhet har nå til sammen har rundt 850 ansatte. Omsetningen vil i år trolig komme opp i 1,5 milliarder kroner, sier Matre.





MTU-nett neste

Matre legger likevel ikke skjul på at det er nettverksvirksomheten som er den strategisk mest viktige i tiden fremover.

– Butikkdriften og varedistribunalen er godt etablerte virksomheter som rusler og går. Innsatsen retter seg nå mest mot etablering av nettverksvirksomheten og utrulling av vårt eget mobilnett. I løpet av året skal vi kunne tilby mobildekning til halvparten av Norges befolkning på eget nett, sier Matre. Det betyr i klartekst de 14 største byene. Og senderutstyret kjøper han fra kinesiske Huawei, mens Peab er entreprenør og sørger for mastemontering og plassering av basestasjonene. Utenfor eget dekningsområde har MTU roamingavtale med Telenor.

Store investeringer

Dette dreier seg selvsagt om store investeringer. – Vi har så langt basert oss på egne penger og noe lån i utviklingen og oppbyggingen av konsernet. Vi har totalt investert i størrelsesorden en halv milliard kroner, penger som vi har tjent opp gjennom 30 års virksomhet, sier Matre.

Han forteller at de nå er i forhandlinger om avtale med en industriell medspiller som skal inn med en fjerdedel i nettsatsingen. Matre venter en avklaring på dette i løpet av forholdsvis kort tid.