GASSTANKER: I lasten har Bit Viking oljeprodukter. På dekk har den to gasstanker, hver på 500m3. To Wärtsilä 6L46B notorer, hver på 5,850 kW, er bygget om til DF 50 dual fuel LNG-motorer. (Bilde: Wartsila)
FØR: Bit Viking fotografert i fjor og dermed uten LNG-tankene på dekk. (Bilde: Tarbit Shipping)

Første LNG-ombygging

  • Industri

Bit Viking:

Rederi: Tarbit Shipping (Sverige)

Verft: Shanghai Edward Shipbuildning, Kina

Byggeår: 2007

Ombygging 2011: Fra to Wärtsilä 6L46B (5,850 kW hver) til DF 50-motorer

Ombygging omfattet: Konvertering av drivstoffsystemer for gass montert på dekk, to 500 m³-LNG-tanker, rør, konvertering av de to sekssylindrede motorene, kontrollsystemer og andre tilpasninger.

Klasseselskap: Germanischer Lloyd (deres første LNG-drevne skip)

Produkttankeren er dermed det første skipet med vanlig bunkersoljedrift som konverteres til langt mer miljøvennlig framdrift basert på naturgass.

Skipet ble bygget i Kina i 2007 og utstyrt med to Wärtsilä 6L46B, hver på 5,850 kW. Nå er de bygget om til DF 50 dual fuel LNG-motorer.

Første til sjøs

Dette skal være første gang dieselmotorer på skip er bygget om til gassmotorer. Wärtsilä har lang erfaring med ombygging av landbaserte motorer i kraftverk.

Det er imidlertid langt mer komplisert på skip. Flere Wärtsilä-avdelinger fra flere land har vært med på prosjektet.

Viser gassveien

Det finske selskapet ser store muligheter i markedet nå som de kan demonstrere at ombygging er mulig.

– Dette er et stort steg for Wärtsilä i konsolideringen av vår posisjon som markedsledende leverandør av LNG-løsninger for skipsfarten. Vellykkede sjøtester med dette fartøyet gir en ytterligere bekreftelse på at LNG er levedyktig som det marine drivstoffet for framtiden. Vi forventer at denne utviklingen vil akselerere hurtig de nærmeste årene, sier Sören Karlsson, direktør for gassinstallasjoner i Wärtsilä Ship Power.

LNGPac

I tillegg til ombygging av motorene, er det plassert to nyutviklede LNG-tanker, Wärtsiläs egen LNGPac. Hver av dem er på på 500 m³, som skal holde til 12 dagers normal drift med ca. 80 prosent.

Det er gjort en god del på rørinstallasjoner, motorkontrollsystemer og tilpassing til skipets øvrige utstyr.

Ifølge Wärtsilä kan skipet bytte til marin dieselolje dersom det er behov for å øke rekkevidden. Når skipet ligger til kai i EU-land, som har en grense på 0,1 prosent utslipp av svovel, opererer fartøyet på gass.

Direktedrift

Motorene er koblet direkte til propellakslingene gjennom reduksjonsgir. Dermed unngås strømtap som er uunngåelige ved bruk av dieselelektriske konfigurasjoner.

Dette gir en betydelig forbedring i framdriftseffektivitet, redusert drivstofforbruk og tilsvarende reduksjon av utslippene, opplyser Wärtsilä en pressemelding.

Statoil-jobb

Bit Viking er på 27.310 m³ og seiler til daglig langs norskekysten med petroleumsprodukter for Statoil. Ombyggingen av det svenskeide skipet er støttet av NOx-fondet.

Ved å bruke LNG i stedet for bunkersolje, reduseres NOx-utslipp med 80–85 prosent, svovel- og partikkelutslipp fjernes og CO2-utslipp reduseres med ca. 25 prosent.





Fartøyets klassifiseringssertifikat er også blitt oppdatert. Det er Germanischer Lloyd som klasser båten, og dette er deres første LNG-drevne skip.