MELLOMSTOR: MV Maersk Drury har plass til 5.044 containere. Bare en prosent av lastplassen ofres for å få plass til LNG-tanker og anlegg for regassifisering av den flytende naturgassen. (Bilde: Flickr)
IDEALIST: Stefan Patjens er ivrig etter å få LNG-teknikken i bruk, ikke bare på egne skip, men for hele shippingverdenen. (Bilde: Tore Stensvold)
FØRSTE SKRITT: Ombygging av to hjelpemotorer på et containerskip er et første skritt mot å gjøre større deler av den havgående containerflåtenklar for LNG, tror Tor Svensen (t.v) og Stefan Patjens. (Bilde: Tore Stensvold )
ENIGE: Tor Svensen (DNV) og reder Stefan Patjens deler entusiasmen for LNG som et langt mer miljøvennlig drivstoff for skip. (Bilde: Tore Stensvold )

Første containerskip med LNG

  • Industri

MV Maersk Drury

  • Kapasitet: 5044 TEU
  • Verft: Hyundai Heavy Industries, Ulsan, Korea
  • Byggeår: 2006
  • Lengde: 294,1 m
  • Dødvekt: 65.965 mt
  • DNV-klasse
  • Hovedmotorer: MAN B&W 5.760 KW
  • Hjelpemotorer: 4 x MAN, hver på 2100 KW
  • Kjel: 1 x Aalborg

SMM/HAMBURG: Reederei Stefan Patjens GmbH har bestemt seg for å bygge om et fire år gammelt containerskip for LNG til drift av to hjelpemotorer og en kjel om bord.

– Dette er første skritt på veien til full LNG-ombygging, sier rederieren selv, Stefan Patjens. Han ville helst bygget om hovedmotorene til å gå på LNG også, men det er for tidlig, mener både han og DNV.

Skudd for baugen

Patjens, som startet rederiet i 1999, fikk ideen for et par år siden, men ble innhentet av finanskrisen. Planene for et nytt containerskip med LNG-drift ble utsatt.

I stedet gikk han sammen med Det Norske Veritas, motorprodusenten MAN og TGE Marine Gas Engineering om å utvikle LNG-teknikken til ett av sine 5.000 TEU containerskip.

– Målet er å ha skipet ombygget i 2012, sier Patjens.

DNV innkalte til pressekonferansen under skipsmessen SMM i Hamburg der prosjektet ble presentert.

Trang fødsel

DNV har reist rundt og snakket varmt om LNG i skip i mange år og har klasset 20 skip med LNG-motorer installert eller som er under bygging. De går alle i eller rundt Nordsjøen der LNG er tilgjengelig.

På grunn av volumet i forhold til energimengde, trengs det store drivstofftanker eller hyppigere fylling. Derfor har store deler av skipsfartsnæringen vært lunken til LNG for skip.

En LNG-idealist

DNV-direktør Tor Svensen er svært glad for at Patjens går foran og vil bygge om ett av skipene sine.

– Patjens er idealist. Det er et innovativt og moderen rederi. Stefan Patjens vil være med og utvikle teknologien for LNG på containerskip. Han e en pådriver og vil se andre også ta dette i bruk, sier Svensen.

Patjens sier at økonomi ikke er noen pådriver for hans del. – Jeg har ikke regnet på hva vi kan spare. Jeg ser på hva vi kan gjøre for redusere våre utslipp, sier han.

Neste skritt

Han sier han har en plan for å komme videre: – Først skal vi gjennomføre denne ombyggingen. Deretter skal vi høste erfaring og forbedre teknologien. Så vil vi i 2015 ha en teknologi alle kan benytte. Da vil også IMOs strengere utslippskrav i Tier III gjelde. LNG i hjelpemotorer kan være et godt alternativ til å møte kravene, tror Patjens.

I første omgang vil Patjens innfri utslippskravene i ECA-områdene (Emission Control Area) og når skipet ligger i havn. – Det er en start, sier han.

Norsk begeistring

Statssekretær Rikke Lind i Nærings- og handelsdepartementet er svært begeistret over LNG-planene til Patjens.

– Det er strålende. Nå har jeg hatt møter med myndighetene både i Hamburg og Berlin og snakket om LNG og hvordan distribusjonsnettet må på plass. Rederier som går foran, vil være pådrivere for utbygging, sier Lind.

Ofrer lite

Patjens sier at kun en prosent av skipets lastkapasitet beslaglegges av LNG-anlegget og tankene om bord.

– Det er plass alle containerskip kan avse. Det er også en del av skipet som nesten aldri er i bruk, og det har alle moderne containerskip, hevder han.

LNG-tanker til drift av de to hjelpemotorene bygges inn i ledig plass nær maskinrommet. Det holder til tredagers drift i havn. I tillegg kom Patjens opp med ideen om å ta med ekstra LNG i spesialbygde containere.

Når de driftstankene tømmes, kobles de til en container på dekk med LNG og fylles opp igjen. Ifølge teknisk direktør i rederiet, vil gassen i en container holdes flytende ved -162 grade i 40-50 døgn.

Columbi egg

Ifølge Tor Svensen i DNV er det genialt å ha LNG i container på dekk. Da blir skipet ikke avhengig av å komme til en havn med LNG-tanker til enhver tid, og man slipper å overføre flytende LNG i fleksible slanger mellom skip eller skip og land.

– Materialene blir sprø i den ekstreme kulden når gassen er flytende. Det kan føre til sprekker og brekkasje. Container om bord eliminerer problemet, sier Svensen.

Distribusjonsproblem

Patjens sier at distribusjon av containere med LNG er den største utfordringen.

– Det er en del logistikk som må på plass. Det må løses før vi setter i gang selve ombyggingen. Vi er i samtaler med vår største kunde, Maersk, om det. De er positive,, sier han.

Patjens er overbevist om at MV Maersk Dury skal gå delvis på LNG fra 2012.