POLSK: Finnøy er bygget i Polen og utstyrt med to Siemens-generatorer og diesel-elektriske framdriftssystem. Kun mindre ombygging er nødvendig på ferjas elektriske system, i tillegg til installering av batteripakke. (Bilde: Tide Sjø)

Forsinket batteriferje

  • Industri

M/F Finnøy:

  • Trafikkerer Oanes-Lauvvik, Høgsfjorden i Rogaland
  • Overfartstid: 10 minutter
  • Kapasitet: 110 biler/350 personer
  • Motorer: 2x Siemens diesel-elektrisk
  • Maks fart: 16 knop
  • Verft: Gdansk, Polen
  • Byggeår: 1999

NOx-fondet:



Næringslivets NOx-fond har som formål å redusere NOx-utslipp. 15 næringsorganisasjoner deltar. Deres medlemsbedrifter får reduserte avgifter, som betales inn til fondet. Medlemmene kan søke støtte til NOx-reduserende tiltak fra fondet.

Mer info: www.nho/nox

Tide Sjø har jobbet med batteriferjeplaner i lang tid. Tidligere har rederiet fått tilsagn fra NOx-fondet på 10,7 millioner kroner i støtte, tidsbegrenset fram til utgangen av mars. Den fristen greide ikke Tide Sjø å holde.

– Vi måtte kvalitetssikre prosjektet bedre og det tok lengre tid, sier teknisk direktør Peter Hansen til Teknisk Ukeblad. Han sitter nå med nye tall og tilbud.

Utsettelsen har vært en fordel for prosjektet.

– Batteriprisene er gått ned og levetiden opp. Byggingen ser også ut til å bli noe billigere. Samtidig er satsene i NOx-fondet endret, sier Hansen.

Les også: Bygger den første batteriferja

NOx-fondet

Tide Sjø har dermed fått tilsagn om 18,7 millioner kroner i støtte fra fondet.

Reduksjonen i NOx-utslipp fra ferja MF Finnøy vil bli 53,5 tonn i året.

Ferja trafikkerer strekningen Oanes–Lauvvik i Rogaland. Overfarten er på 10 minutter, det vil si ideelt for en batteriferje.

Total pris for ombygging av ferja og tilrettelegging av infrastruktur, det vil si ombygging av ferja og ladestrøm til kaiene, ble tidligere i år beregnet til 40 millioner kroner. Tide Sjø kan ikke angi nærmer pris foreløpig.

– Vi jobber med det og vil prøve å få styret til å gå inn for prosjektet og sette av midler i 2012-budsjettet, sier Hansen.

KJØR PÅ: Finnøy har plass til 110 biler og opp til 350 passasjerer.
KJØR PÅ: Finnøy har plass til 110 biler og opp til 350 passasjerer. Tide Sjø

Hurtiglading

Miljøorganisasjonen Zero og Energi Norge skriver i rapporten ”Batteridrift av ferjer” at det er overraskende få teknologiske og praktiske utfordringer med det å drive norske ferjer på batteri, der diesel kun er med som reserve. Dette gjelder både nye ferjer og gamle ferjer som kan bygges om.

Ifølge Tide Sjø er hurtig oppkobling og "klattlading" av batterier ved hvert anløp en utfordring.

Franske NG2, som har levert hurtigoppkoblingspluggen til Color Magic, sier at de har en løsning.

– Vi leverer en plugg til en elektrisk ferje i Frankrike. Der kobles strømmen til på 30 sekunder. Ferja får "boosta" batteriene i løpet av de tre minuttene den ligger til kai. Det er nok fram til en full opplading i løpet av natta, sier direktør Damien Feger i NG2 til Teknisk Ukeblad.

Ferjestrekk i kø

Zero jobber for å få fart på elektrifisering av ferjenettet i Norge. Teknologirådgiver Olav Andreas Opdal i organisasjonen er fornøyd med at det nå ser ut til å bli bygget ferjer med batteridrift.

– Tide Sjø ser ut til å bli det første. Sør-Trøndelag fylke har også et prosjekt for å elektrifisere ferja mellom Trondheim og Vanvikan. Det prosjektet kan kanskje realiseres i løpet av et par år også, sier Opdal.

Trondheim-Vanvikan trafikkeres i dag av to hurtigbåter bygget i karbon ved Brødrene Aa i 2008. De 24,5 meter lange fartøyene på rundt 160 tonn, har plass til 130 passasjerer og en toppfart på 32,5 knop. Overfartstiden er på 25 minutter i dag.

Ruta skal ut på anbud med oppstart i 2014.

Les også: Står klar med batteriferje

ANALYSE: Teknisk direktør Peter Hansen i Tide Sjø må finregne på investeringen i ombygging av ferja Finnøy til batteridrift. Selv med støtte fra NOx-fondet koster konverteringen ca. 30 millioner rkoern for Tide Sjø.
ANALYSE: Teknisk direktør Peter Hansen i Tide Sjø må finregne på investeringen i ombygging av ferja Finnøy til batteridrift. Selv med støtte fra NOx-fondet koster konverteringen ca. 30 millioner kroner for Tide Sjø. Tore Stensvold

Viktig fond

Regjeringen har pekt ut strekningen Oppedal – Lavik på E39 i Sogn og Fjordane fra 2015 som en prøvestein for utvikling av nye og mer miljøvennlige ferjer. Batteriferje kan være aktuelt.

Opdal berømmer NOx-fondet som har fått fart på flere miljøtiltak inne skipsfart.

– Fondet gjør det mulig å ta i bruk miljøriktig teknologi. Det blir lagt merke til i utlandet, sier han, og håper vi får et lignende fond for CO2.

Lite ombygging

Teknisk er det ikke så stor jobb å klargjøre MF Finnøy for batteridrift.

– Ferja har diesel-elektrisk framdrift i dag, så vi kan koble batteristrøm rett inn på tavla i skipet, sier Hansen.

Skipet vil beholde en eller to av dagens fire generator som reserve. Ferja vil lade litt hver gang den ligger til kai, også ved de korte stoppene.

Tide Sjø har identifisert en rekke andre ferjer som kan bygges om etter samme lest dersom Finnøy-prosjektet blir vellykket.

Tide Sjø har identifisert en rekke andre ferjer som kan bygges om etter samme lest dersom Finnøy-prosjektet blir vellykket. RASK KOBLING: Tide Sjø vil se nærmere på pluggen som kobler Color Magic til landstrøm. Fergene ligger til kai i 10 minutter og oppkobling til strøm må gå raskt. FOTO: Håkon Jacobsen Håkon Jacobsen