Da en tank eksploderte på industriområdet til Vest Tank ved Sløvåg i Gulen, kunne flammene tydelig ses fra Mongstad på andre siden av Fensfjorden. (Bilde: Kåre Næss/Statoil)

Følger utenlandsk spor i Vest Tank-saken

  • Industri

Personell fra Økokrim, Hordaland politidistrikt og lensmannen i Gulen slo i går til mot tidligere Vest Tanks bedriftskontorer og hos privatpersoner i Gulen, deriblant de to tidligere Vest Tank-toppene Jostein Berland og Trond Emblem.

– Vi ønsker å sikre bevis som enten styrker eller svekker mistanken mot selskapet, sier førstestatsadvokat Hans Tore Høviskeland i Økokrim til TU.no.

Les også:

Pågående etterforskning

Dokumenter og datamateriell ble beslaglagt i razziaen. Høviskeland understreker at ingen personer, kun selskaper, så langt er siktet i saken. Tidligere direktør Jostein Berland har status som mistenkt. Siktelsene mot selskapet går i dag ut på brudd på brann- og eksplosjonsloven.

– Jeg kan selvsagt ikke utelukke at den videre etterforskningen vil lede til ytterligere siktelser, sier han.

Vest Tank havnet i fokus etter tankeksplosjonen 24. mai i fjor, da en eksplosiv blanding av brennbar gass som utviklet seg under rensing, førte til at en tank eksploderte og skapte en ildkule på 50-60 meter rett til værs.

Ingen ble skadd i selve eksplosjonen, men undersøkelser tyder på at røyken har gitt større eller mindre helseplager for over 62 prosent av beboerne i området i etterkant.

Internasjonalt spor

Berlands og Emblems advokat Per Magne Kristiansen hevder overfor TU.no at Økokrims etterforskning nå har dreid fra Vest Tank og selve eksplosjonen, til handelssamarbeidet med det nederlandske selskapet Trafigura og dets virksomhet i flere land.

– Dette er et ledd i en større internasjonal etterforskning, sier Kristiansen til TU.no.

Økokrim uttaler seg i mer generelle vendinger.

– Vi overtok saken på anmodning fra Hordaland politidistrikt med bakgrunn i at saken er omfattende og kompleks, med forgreininger til utlandet. Vi retter søkelyset på perioden fra høsten 2006 og fram til eksplosjonen, og har også vært i kontakt med utenlandsk politi, sier Høviskeland til TU.no.

Innfløkt

Trafigura er selskapet som i fjor høst chartret båtene «Probo Emu» og «Probo Koala», kjent for frakt av farlig avfall. Selskapet er også minoritetseier i estiske Alexela Logistics, ifølge den russiske nyhetssiden Portnews. Alexela Logistics overtok dagen før eksplosjonen eierskapet i Vest Tank, som i dag formelt heter Alexela Sløvåg.

"Probo Koala" var på sin side involvert i en større utslippsskandale på Elfenbenskysten i august 2006, hvor ti personer døde og flere titusener oppsøkte legehjelp etter at opptil 500 tonn giftig avfall skal ha blitt deponert på offentlige fyllinger.

Søsterskipet "Probo Emu" kom til Sløvåg i Gulen kommune høsten 2006. Der leverte det den kontroversielle lasten som Miljøvernforbundet hevder var på den ene tanken som gikk i lufta. SFT konkluderte imidlertid i sommer med at tanken som ble brukt til avfallet fra «Probo Emu» ble tømt og vasket allerede i november i fjor.

Arkiver borte

Alt farlig avfall skal følges av et såkalt deklarasjonsskjema som viser hvor avfallet stammer fra og hva det inneholder.

Vest Tanks arkiv befant seg i et lite bygg i nærheten av de to tankene som eksploderte – og brant opp under brannen, har Vest Tank forklart. Dette har bidratt til en rekke spekulasjoner.

– Bevisene gir oss ingen grunn til å tro at avfallet fra "Probo Emu" befant seg i tankene på land da det smalt, sier Høviskeland.