ELEKTRISK: Carl Peter Forster og Martin Hacht viste frem Opels nye Ampera. (Bilde: Trond Gram)

Europeisk bilindustri i endring

  • Industri

FRANKFURT: Konsolideringen i europeisk bilindustri skyter fart.

All historie har en begynnelse og all historie har et mål, proklamerte Opel da de lanserte sin nye elbil Ampera under bilmessen i Frankfurt, som åpnet for pressen tirsdag.

For Opel var dette kanskje ekstra sant denne dagen. Det canadiske bildelselskapet Magma kjøper majoriteten av aksjene i den tradisjonsrike tyske bilprodusenten fra kriserammede General Motors.

– Milepæl i Opels historie

– Siste uke var en milepæl i Opels historie. 55 prosent av selskapet kjøpes av et konsortium ledet av Magma. Vi i Opel hilser denne beslutningen velkommen, sa GMs Europa-sjef Carl Peter Forster da Opels nye bilmodeller ble presentert.

Dagen før ble det kunngjort at 10.500 av totalt 50.000 jobber forsvinner fra fabrikker i Tyskland, Belgia og Storbritannia. Konsolideringen i bilindustrien, som er tydelig på messen her i Frankfurt, har sine offer.

Forster rettet en takk til politikere i Tyskland og andre europeiske land som har bidratt til en løsning for det tradisjonsrike bilselskapet, men fra politisk i Storbritannia og Belgia hold ble det uttrykt bekymring for at tyske jobber spares i restruktureringen.

Færre biler i Belgia?

Blant fabrikkene som er i fare er fabrikken i belgiske Antwerpen. Over 2500 jobber kan forsvinne derfra, noe som fikk belgiske politikere til å ordne et møte med Neelie Kroes, EU-kommisjonens konkurransekommisjonær. Hun uttalte, ifølge Financial Times, at hun kommer til se nærmere på hvordan Tyskland har strukturert lånegarantiene som står bak Magma-avtalen.

– Ved nærmere ettersyn er jeg overbevist om at situasjonen ved fabrikken i Antwerpen er bedre enn ved flere av de tyske fabrikkene, uttalte statsminister i den belgiske regionen Flandern, Kris Peeters, ifølge avisen.

Tilbake i Frankfurt kunne ikke Forster få fullrost avtalen nok, og til kritikere hadde han kun en ting å si:

– La oss gjøre jobben vår og vise hva vi kan.

Konsolidering i bilindustrien

Forster representerer også en annen bilprodusent som selges. Koenigseggs kjøp av Saab er mye omtalt i norsk presse og er i ferd med å bli fullført med kinesiske BAIC på laget. På Frankfurt-messen er samtalene mellom bilselskapene mange.

Geely Automotive har lagt inn et bud på Ford-eide Volvo, og i en industri som er rammet av mye overkapasitet er fusjon og strategisk samarbeid lett å ty til. BMW skal ifølge Reuters ha hatt samtaler med den franske bilfabrikanten PSA, som står bak Peugeot og Citroën, om et samarbeid om utvikling og kjøp av deler.

Mens styreleder i VW, Ferdinand Piech, er åpen for muligheten for at selskapet kan ta over Porsche, som dermed vil bli VWs tiende bilmerke, ved siden av merker som Seat, Audi og VW.