TESTING: Selskapet bak Peepoo håper å selge flere hundre millioner årlig av det bærbare toalettet Peepoo. (Bilde: Camilla Wirseen/Peepoople)

– Et enormt marked

  • Industri

– Det er et enormt marked. 2,6 milliarder mennesker mangler toalett. Skulle alle disse bruke Peepoo en gang om dagen ville det utgjøre nær tusen milliarder poser i året, sier direktør Karen Ruiz i svenske Peepoople til Teknisk Ukeblad.

Sammen med norske ingeniører jobber de for å få i gang storproduksjon av det flyttbare toalettet Peepoo, som skal kunne løse et av verdens største problemer: å gi levelige sanitærforhold til alle mennesker. Du gjør fra deg i posen, og ureapulver bidrar til å bryte ned produktene dine.

Peepoo-posen testes i Nairobi Kenya
Sammen med norske ingeniører jobber de for å få i gang storproduksjon av det flyttbare toalettet Peepoo, som skal kunne løse et av verdens største problemer: å gi levelige sanitærforhold til alle mennesker. Du gjør fra deg i posen, og ureapulver bidrar til å bryte ned produktene dine. TESTER POSEN: Her prøver et barn produktet Peepoo i Nairobi i Kenya. Selskapet bak mener at det bærbare plasttoalettet kan løse et av verdens store problemer. Camilla Wirseen/Peepoople

– Den første maskinen som vi lager sammen med Fimtech har et mål om 150 millioner poser i året. Forhåpentligvis kan vi ha skaffet oss fem slike produksjonslinjer i 2015, med en kapasitet på 750 millioner poser i året. I første rekke vil dette gå til nødhjelp, flyktningleire og skoler, sier Ruiz.

Les også:

Fikk anbefalt norske ingeniører

– Dere samarbeider med Fimtech i Tønsberg, hvorfor akkurat dem?

– Ja, vi samarbeider med dem om produksjonen. Vi fikk anbefalinger fra ulike hold og tok kontakt med dem for ett års tid siden. De hadde erfaring og bakgrunn fra bleieproduksjon og hygieneprodukter, og lager høyhastighetsmaskiner som kan gjøre produksjonen kostnadseffektiv over tid, sier Ruiz.

– Når kan dere begynne å selge disse posene?

– Posen er testet og utviklet, men vi har bare en småskala produksjon i Nairobi i Kenya, som er veldig dyr og ganske liten. Vi jobber nå sammen med Fimtech for å komme ned i kostnad og opp i volum.





– Vil løse verdensproblem

Peepoople vurderer også å selge posene til bruk på events, fjellturer, padling og seiling.

– Men det er ikke vårt første fokus. Det er i fattige land. Vi vil løse et av de store problemene i verden, sier Ruiz.

40 prosent av verdens befolkning mangler toalett. Avføringen havner gjerne rett i rennesteinen, hvor den kan utgjøre en smittefare. Hvert 15. sekund dør det et barn på grunn av vannforurensning.

– Dette produktet er revolusjonerende. Mange steder finnes det ikke fungerende latrinesystemer, og heller ikke plass til det. Med dette produktet trenger man ingen infrastruktur, ikke noe vann og ingen investeringer. Man må tenke helt nytt og finne andre løsninger, sier Ruiz.





Kunder: FN og hjelpeorganisasjoner

– Hvem skal kjøpe disse posene?

– Om vi ser på katastrofesituasjoner som Haiti eller Pakistan, og flyktningleire i FN-regi, så er det verdenssamfunnet, hjelpeorganisasjoner og FN-organer som er kundene våre, sier Karen Ruiz.

Hun sier at mange mennesker allerede betaler for å få tilgang til vann og toalett, for eksempel i en del tett befolkede slumområder. Det er ikke som i Vesten hvor man betaler for sanitærtjenester gjennom skatter og avgifter.

– Ser vi på slumområder så trengs det prisstøtte, men det kan komme fra hjelpeorganisasjoner og regjeringer. Men da vil man også kunne selge disse posene som et konsumentprodukt, sier Ruiz.





– Kan betale for posene

Posene kan i prinsippet graves rett ned i jorden. Men det er ikke alle steder hvor det er mulig.

– I slumområder bor man gjerne så tett at man ikke kan grave posene ned. Da vil vi sette opp oppsamlingsstasjoner. Dette er en ressurs, og vi vil betale folk for å levere inn posene. Innholdet i posene er næringsrikt og kan brukes som gjødsel, sier Karen Ruiz.