HOLMER OG SKJÆR: Norskekysten er uryddig feil i kartene kan føre til fatale hendelser. (Bilde: Anders J. Steensen)

Endelig nye elektroniske sjøkart

  • industriskip

Statens kartverk melder at hele norskekysten nå er dekket med elektroniske sjøkart basert på tidsmessige målinger.

Med over 11.000 nymålte kvadratkilometer, er dette den mest omfattende oppgraderingen av kartsituasjonen langs kysten gjennom tidene. Nå kan sjøfolk ferdes vesentlig tryggere langs norskekysten.

400 millioner

Myndighetene har bevilget omkring 400 millioner kroner ekstra til Statens kartverks arbeid med å nymåle kysten.

Samtlige farvann sjømålt før 1960 er nymålt og alle hovedleder er nå dekket med moderne elektroniske sjøkart og papirkart.





Store mangler

Modernisering av sjøkartsituasjonen langs norskekysten har stått på den politiske dagsorden de siste ti årene. En av årsaken har vært at med innføring av moderne elektroniske navigasjonssystemer, ECDIS, i skip, så settes det langt større krav til kartenes nøyaktighet enn tidligere.

For enkelte områder var kartene tilbake fra slutten av det 19. århundre. Disse inneholdt feil posisjoner med flere titalls meter, og en mengde grunner var ikke inkludert i kartene. Noe mang en fritidsbåteier fikk erfare.





Også Hurtigruten er med

Nærmere 1.200 skip seiler nå langs norskekysten med moderne elektroniske sjøkart.

I tillegg bruker 330 loser i Kystverket slike kart som støtte. Ekstra gledelig er det for kystverket at også Hurtigruten nå velger å ta i bruk de offisielle elektroniske sjøkartene, selv om navigatørene om bord kanskje er lommekjent langs kysten.





Fortsatt udekkete områder

Men selv om hovedledene nå er godt dekket, gjenstår områder i randsonene av hovedledene. Oppgradering av dem vil blant annet komme fiskerne til gode. Dette er områder som vil bli sjømålt over noe tid.

De største utfordringene er likevel på Svalbard der store deler av farvannene ikke er kartlagt eller er meget dårlig kartlagt. Dette er en fare for den økende turisttrafikken til øygruppen i nord.